מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות

צרו עימנו קשר


איי האוקיינוס ההודי – סיישל, מדגסקר, מאוריציוס, ראוניון

גן עדן עלי אדמות דמיינו חולות לבנים, עצי דקל גבוהי צמרת, מי טורקיז צלולים ואוכל נפלא, וקיבלתם את התפאורה שמציעים איי האוקיינוס ההודי למטיילים בתחומם. “בשביל הזהב” מציעה טיול שייט חלומי ובלתי נשכח למדגסקר, סיישל, ראוניון ומאוריציוס ולכם לא כדאי לפספס:

טיול מאורגן למדגסקר, סיישל ומאוריציוס

“זה המקום שנוצר בצלמו של גן עדן”. כשחושבים על דבריו אלה של הסופר מארק טווין שכוונו אל האי מאוריציוס, מבינים שכך בדיוק אנחנו מדמיינים את גן העדן הפרטי שלנו: בריכות טבעיות שמתחברות לאוקיינוס טורקיז צלול, חולות לבנים, עצי קוקוס, אוכל נפלא ובעיקר שלווה גדולה שמרוממת את הלב והנשמה. טיול מאורגן למאוריציוס – האי מאוריציוס הוא הגדול ברפובליקת מאוריציוס, מדינת איים ששוכנת באוקיינוס ההודי, מזרחית למדגסקר. על אף שצרפת איבדה את השליטה על האי כבר לפני למעלה מ-200 שנה, עדיין מדברים כאן צרפתית, לצד אנגלית והשפה הקריאולית. גילוי המקום משויך לפורטוגזים שהציבו עליו רגל רועדת, אחרי שיט ארוך ומסוכן, ב-1505. 90 שנה מאוחר יותר היו אלו ההולנדים שנכבשו בקסמו של המקום, אולם איתני הטבע גברו עליהם, עד שב-1710 הם עזבו את האי לתמיד, לא לפני שהכחידו כמה מיני צמחים ובעלי חיים נדירים. חילופי הבעלים המשיכו עוד, ואחרי האפיזודה הצרפתית, היו אלו הבריטים שקנו אחיזה במקום. ויש אפילו נקודה יהודית: כאן הקימו הבריטים את מחנות המעצר למעפילים ניצולי השואה שנתפסו בדרכם לארץ ישראל. בשנת 1968 הכריזה מאוריציוס על עצמאותה, ומאז היא דמוקרטיה פורחת שנהנית מתיירות משגשגת. ולא בכדי.

את הביקור שלנו באי אפשר להתחיל באופנים רבים: למשל בכפר “פמפלמוסס”, שבו שוכנים גנים בוטניים יפיפיים שכוללים צמחים טרופיים נדירים, בריכות שושני מים ענקיים וגינות תבלינים ריחניות. לא רחוק משם נמצאת “הרפתקת הסוכר”, מפעל לייצור סוכר מהמאה ה-18, שסוקר את התעשייה המקומית וגם את תופעת העבדות שנלוותה אליה.

אולי בכלל כדאי להתחיל את הסיור ב”טרו או שרף”, הנקודה הגבוהה באי שנמצאת בלוע של הר געש רדום שממנו נשקף מראה פנורמי עוצר נשימה של מאורציוס, או בפארק קאסלה, ביתם של 140 זני ציפורים והמקום שבו שוכנים מפלי שאמרל המרהיבים. עקב התפרקות של חומר געשי, האדמה המקיפה את המפלים נראית כצבועה בצבעים וגוונים שונים.

נפלאות הטבע במאוריציוס לא עוצרות רק בזה. הפארק הלאומי בלק ריבר (הנהר השחור), שמשתרע על פני שלושה אחוזים משטח האי, כולל מסלולי הליכה מרתקים, נקודות תצפית ומגוון עצום של בעלי חיים. וכמובן, אי אפשר לבקר באי מבלי לחוות את החופים. המפורסם בהם הוא בלו ביי, שבו ניתן לעסוק בספורט ימי.

אבל לא רק טבע. מאוריציוס היא גם עיר הבירה פורט לואיס, שמשלבת סגנונות בנייה מודרניים עם שרידים מהתקופה הקולוניאלית. בעיר חיים בהרמוניה בני דתות ועמים שונים ואת תרבותם אפשר לחוות בשוק המקומי. עוד בעיר: מוזיאון הבולים “הפני הכחול”, על שמו של אחד הבולים הנדירים בעולם שמוצג בו, ושבול אחד מהסדרה נמכר לפני כעשור בסכום הדמיוני של 3.8 מיליון דולר.

עד להכרזתה של פורט לואיס כבירה, הייתה מהבור העיר המרכזית באי. כיום, על אף גודלה, היא משמרת את סגנון כפר הדייגים.

מאוריציוס

טיול מאורגן לאיי סיישל: קסם של פעם בשנים האחרונות הפך צמד המילים “איי סיישל” לביטוי שרק עצם גלגולו על הלשון מיד מעלה בדמיון חופשה כמו שחופשה צריכה להיות: הכי קרובה לטבע והכי רחוקה מהציביליזציה. כזו שנועדה למלא את המצברים ואת מצבור החוויות. נו, אין פלא אם כך שאפילו וויליאם וקייט – הזוג המלכותי – בחרו לבלות את ירח הדבש כאן.

115 איים מרכיבים את רפובליקת סיישל, רובם לא מאוישים. הגדול בהם הוא מאהה, שבו מתגוררים 90 אחוז מתושבי האיים. בצפון האי – 27 קילומטרים רוחבו – נמצאת ויקטוריה, שמתהדרת בתואר “עיר הבירה הקטנה בעולם”. בביקור בעיר נראה את השוק המקומי ובו תוצרת טרייה שמגיעה היישר מהים ואת מגדל השעון שניצב בעיר מאז 1907, אז הפכה סיישל למושבה בריטית. עוד בצפון האי: “מיסיון לודג'” ששימש בעבר כבית ספר לילדי העבדים ובקרבתו נטעו הילדים עצים ייחודיים למקום, וההר אמיסר, שממנו ניתן לצפות על האי המרהיב.

אחד המקומות הנפלאים בצפון מאהה הוא הפארק הלאומי סנט אן. הדרך הטובה להגיע אליו היא באמצעות סירה מיוחדת שתחתיתה עשויה זכוכית, שמאפשרת ליהנות מהעולם התת ימי העשיר של סיישל. ביקור בדרום האי יוביל אותנו לפי הריח אל חוות התבלינים שבהם ניתן יהיה להצטייד בתוצרת טרייה. האי השני בגודלו בסיישל נקרא פרלין (אין קשר לממתק השוקולד הנושא שם זהה), והאתר המרכזי בו הוא “ואלה דה מה”, יער טרופי קטן שמכיל לא פחות מארבעת אלפים עצי קוקוס הים, “קוקו דה מר”, שנקרא כך היות וזרעיו נישאו על גלי האוקיינוס ההודי אל הודו וסרילנקה. תושבי המקום, שלא ידעו את מוצאו של הפרי – שיכול להגיע עד משקל 30 ק”ג ומזכיר בצורתו אגן ירכיים נשי – כינו אותו קוקוס הים.

עוד >> הפלגות נופש

במעבורת שיוצאת מהאי פרלין ניתן להגיע לאי “לה דיג”, ששמר על אורח חיים מסורתי ותושביו המעטים עובדים במטעי הוניל והקוקוס. המכוניות במקום מעטות וכתחליף למוניות ישנן כרכרות שוורים. אותן חיות משמשות כאן גם בתעשיית הקוקוס, כשהן צועדות במעגל ומניעות את אבן הריחיים הטוחנת את הפרי לאבקה.

חופי האי נבחרים לעיתים תכופות בראש רשימות שונות המדרגות את החופים היפים בעולם, הודות לחול הלבן הבוהק, מי הטורקיז נטולי הגלים, הדקלים גבוהי הצמרת וסלעי הגרניט המזדקרים אל על ומשנים את צבעם במהלך היום.

מדגסקר טיול מאורגן: תיירות אקולוגית האוקיינוס ההודי מזמן עוד הפתעות לא מעטות. למשל, מדגסקר, האי הרביעי בגודלו בעולם. כבר במאה הרביעית לספירה הגיעו אליו המתיישבים הראשונים מדרום מזרח אסיה ועם הזמן נדדו אל פנים היבשת, בעיקר כדי להתרחק מסופות הציקלון שפקדו את חופיו. בשנת 1774 היווה האי בסיס שממנו יצאו שודדי הים האכזריים אל מסעות הגניבה שלהם ואחר כך התנהל בו סחר עבדים רחב היקף.

בשנת 1895 כבשו הצרפתים את האי ובמלחמת העולם השנייה התנהלו בו קרבות עזים. רק ב-1960, לאחר שהתנהלה שנים רבות כחבל ארץ אוטונומי במסגרת הרפובליקה הצרפתית, זכתה מדגסקר לעצמאות מלאה. כיום מרבית תושבי האי עוסקים בחקלאות, ועיקר גאוותם היא על מטעי הוניל שמספקים 70% מהתוצרת העולמית. גם קקאו וקפה, קנה סוכר וציפורן מגדלים כאן וכמובן, המקומיים עוסקים גם בתיירות – אחד המשאבים העיקריים של מדגסקר. את המטעים הצפופים של התוצרת החקלאית אפשר יהיה לראות בביקורנו באי “נוסי ביי”, יחד עם הפרח “יאלנג יאלנג”, המשמש לתעשיית הבשמים והמזקקה הייחודית לו. האי מדגסקר נוצר, לפי תאוריית נדידת היבשות, בעקבות התפרקות יבשת אפריקה מגונדווה ומהודו. בידודו של האי הוביל ליצירת מיני בעלי חיים ייחודיים לו, למשל הלמורים (קופים קרובי אדם), טנרק (קיפוד ללא קוצים) והפוסה (טורף ממשפחת החתוליים). בטיולנו נצא לצפות במקבץ הגדול של הלמורים שנמצא באי “נוסי קומבה” ובשמורת הטבע הגדולה “הר החיים”, שם נפגוש מינים רבים של חיות, בהן “צ’אמלון” שמגיעה לגודל שני ס”מ בלבד. לא רק בעלי חיים יש בשמורה, ששוכנת באזור וולקני, גם אגמים צבעוניים, לועות הרי געש כבויים, יער גשם טרופי ומפלים שוצפים. למעלה מ-50 פארקים לאומיים ושמורות טבע יש במדגסקר, אתר תיירות אקולוגי, למשל שמורת איבולואינה שבה נסייר. אולם בטיולנו לא נפגוש רק את הטבע הפראי, אלא גם את האורבניות המקומית. למשל בעיר דייגו סוארז, ששוכנת בקצה הצפוני של האי, במפרץ טבעי בין הרים גבוהים ובנויה בסגנון קולוניאלי צרפתי; בעיר הבירה הצבעונית הל ויל, ובטאמאטאבה, העיר השנייה בגדולה באי שבה נמצא הנמל הגדול. בשנת 1972 נהרסה העיר כמעט כליל בסופת הוריקן ונבנתה מחדש, וכיום זוהי אחת מערי הנופש המרכזיות במדגסקר. ואם את מאורציוס, מדגסקר וסיישל כולם מכירים; הרי שהאי ראוניון הוא עדיין בגדר פנינה שטרם התגלתה. זהו אי וולקני, שנמצא בו הר הגעש הפעיל בעולם: פוטון דה פורנז. חלק מפסגותיו מתנוססות בגובה 3,000 מטר ויוצרות קו רקיע מרהיב. בביקורנו באי נגיע ל”פוינט דה לה פורניס”, נקודת תצפית בלתי נשכחת – שמשקיפה אל הלבה הרותחת הזורמת אל הים.

האוקיינוס ההודי איים: מדגסקר, איי סיישל, מאוריציוס וראוניון

אולי גם יעניין אתכם >> קרוז בהוואי

 


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ