מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות

צרו עימנו קשר


הקסם של האנדים • אקוודור וגלפגוס

אקוודור הקטנה מציעה למטייל הרי געש ולגונות כחולות, ערים ססגוניות, יערות גשם עבותים ותרבות מרתקת. היא גם מהווה את שער הכניסה לעולם הטבע המופלא של איי גלפגוס   

ב-15 בספטמבר 1835, שלוש שנים אחרי שיצאה מאנגליה, עגנה האנייה בייגל באחד מחופי איי גלפגוס ומסיפונה יצא צ’ארלס דארווין. במבט ראשון האיים לא מצאו חן בעיני החוקר: “מישורי לבה שחורה שעליה מתנפצים גלי הים, מכוסה בשיחים צרובי שמש”, כתב בזיכרונותיו. אכזבתו התפוגגה בן רגע, כשפגש בצבי ענק, אלו שהעניקו לאיים את שמם (“גלפגו” בספרדית הוא אוכף, כצורת השריון של הצבים). תצפיותיו של דארווין והמסקנות שאליהן הגיע באיים היוו את הבסיס לתאוריית האבולוציה, כפי שהופיעה בספרו משנה המציאות “מוצא המינים”.

צאצאי הצבים שהציתו את סקרנותו של דארווין נמצאים כיום במרכז צבי היבשה של קבוצת האיים הנמצאת באוקיינוס השקט, המהווה נקודת חובה למבקרים במקום. השמירה על הטבע כאן היא כה קפדנית, עד כי לכל ספינת מטיילים מוצמד מדריך מקומי שמלווה את המבקרים, שכמו דארווין עוקבים בהתפעלות אחר מיני בעלי החיים הרבים באיים, כמו למשל עופות המים הפוקדים את הלגונות בחופים הלבנים של האי סנטה קרוז.

באי סנטיאגו אפשר לפגוש שפע יונקים ימיים וגם את האיגואנות הימיות, בעל חיים המזוהה עם האיים שלו קרא דארווין “שדון החשיכה”. באי הקטן רבידה נמצאות מושבות גדולות של אריות ים ופלמינגו וגם פינגווינים, היחידים בחצי הכדור הדרומי. עופות ים גדולים כמו סולות ופריגטות אפשר לראות באי ג׳נובסה, ובכל מקום אפשר לצפות בבעלי החיים בקרבה מיוחדת ומפתיעה, משום שכאן הם אינם חוששים במיוחד מבני האדם.

32 איים גדולים וקטנים מרכיבים את גלפגוס, ותצורתם שונה זה מזה: בסנטיאגו יצר הים מערת חוף מסלעי בזלת, בברטלומה צוקי חוף מרשימים, בראבידה צבוע החוף בצבעי אדום עז כתוצאה מהברזל הטמון בסלעים. ג’נבוסה הוא למעשה הר געש המבצבץ מן הים, כשבלוע שלו המוצף מים נמצא מפרץ דארווין – האיש שהעלה על נס את האיים.

איי גלפגוס נמצאים בשליטתה של אקוודור, הקטנה במדינות הרי האנדים בדרום אמריקה, וגם אחת מהמרתקות שבהן. פירוש שמה – שניתן לה על ידי הכובשים הספרדים במאה ה-16 – הוא “קו המשווה” וזאת משום שהיא יושבת משני צדדיו. זוהי גם אחת הנקודות המתויירות במדינה: במקום הקרוי “אמצע המדינה” אפשר להצטלם כשרגל אחת בחצי הכדור הדרומי והשנייה בחצי בכדור הצפוני.

על אף שהיא קטנה, אקוודור מציעה טופוגרפיה מגוונת להפליא הכוללת את אזור החוף המישורי שאליו מתנפצים גליו של האוקיינוס השקט, ההרים הגבוהים של רכס הרי האנדים ויערות הגשם של אגן האמזונס, המשתרעים על פני מחצית שטחה של המדינה. ומעל הכל יש בה אנשים מסבירי פנים, תרבות עשירה והיסטוריה מרתקת.

בין הפסגות הגבוהות של האנדים בולט הר אחד שצורתו כחרוט ופסגתו מושלגת כל השנה: קוטופקסי. זהו הר הגעש הפעיל הגבוה בעולם – 5,897 מטר גובהו. רק שמאז התפרצותו האחרונה ב-2015 אפשר להעפיל עד לגובה 4,500 מטר מעל פני הים, שם יש תצפית מרהיבה על פני השטח. ההר נמצא בפארק לאומי שכולל בשטחו יערות, מפלים, תוואי שטח בתצורות וולקניות שונות וגם את ימת לימפיופונגו הציורית, שמושכת עופות מים הנהנים ממימיה.

בעמק ירוק ופורה על גדותיו המזרחיות של הר געש אחר – הפיצ’ינצ’ה, ממוקמת עיר הבירה קיטו, כשהתפאורה הטבעית של הרי האנדים נראית מכל פינה כמעט. גם מהעיר העתיקה שלה, שהייתה הראשונה שהוכרזה כאתר מורשת עולמי של אונסק”ו ובה השתמרו המבנים הקולוניאליים בצורה יוצאת מהכלל.

מצפון לקיטו נמצאת אוטבלו, עיירה ססגונית הידועה בשוק הטקסטיל שלה. השוק המסורתי לעבודת יד הוא הגדול בדרום אמריקה ואפשר למצוא בו מבגדים ותכשיטים ועד מאכלים מקומיים.

עיירה יפה לא פחות היא בניוס, הנמצאת במרכז המדינה, בין הרי האנדים ליערות הגשם. נסיעה בדרך המפלים מובילה לשניים מהמפלים המרשימים במדינה: “קדירת השטן” ו”הינומת הכלה”, שקיבל את שמו הודות לצורת השתקפותו במים. הדרך הטובה להבחין בו היא מתוך קרון רכבל הנע בגובה מאה מטרים.

נקודת תצפית מרשימה לא פחות נמצאת אל מול לגונת קילוטואה, אגם תכול מים עוצר נשימה שנוצר בלוע הר געש קדום, בגובה 4,000 מטרים מעל הים. הדרך אליו מתפתלת בין הרי האנדים, בין כפרים ציוריים ושדות צבעוניים. הצבע הכחול-טורקיז של מי הלגונה עומד בניגוד מוחלט לירוק-ירוק של יער הגשם הנמצא בצפון מזרח אקוודור. כדי ליהנות מעוצמתו של המקום יש צורך בליווי של מדריכים מקומיים, אשר לוקחים את המטיילים לסיורים רגליים ובאמצעות סירות קאנו כדי לפגוש עולם שלם ועשיר של בעלי חיים אקזוטיים ואת הטבע הפראי במלוא הדרו.

טיול לאקוודור ואיי גלפגוס >>


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ