מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות

צרו עימנו קשר


שייט על הדנובה : לגלות אוצר ושמו דנובה

דנובה בודפשט

נהר הדנובה – היסטוריה

הוא הצמיח ערים וייסד תרבויות, זירז מלחמות אבל גם העניק חיים. נהר הדנובה הרב לאומי תפס מקום של כבוד בהיסטוריה של אירופה בעבר, וכיום מהווה יעד נחשק לטיולי שיט בלתי נשכחים בשנת 1866 חיבר יוהאן שטראוס, המלחין האוסטרי הנודע, את היצירה “הדנובה הכחולה”, או בשמה המלא “על שפת הדנובה הכחולה היפהפיה”. היצירה חוברה עבור מקהלת הגברים הווינאית ובוצעה שנה מאוחר יותר בפני קהל. משורר הלהקה, יוזף וויל, חיבר ללחן הקליט מילים שהיללו את יופייה של וינה, שבעיבורה זורם הנהר, אולם היצירה הפכה מפורסמת רק לאחר שבוצעה בתערוכה בינלאומית בפריס, או אז התאים אותה שטראוס לתזמורת מיתר. מאז ועד היום, עשרות רבות של שנים אחרי שהולחנה, הדנובה הכחולה הוא הוואלס הידוע ביותר בהיסטוריה.

הדנובה, שנקרא על שם אל הנהרות הרומי, הוא מהנהרות הארוכים באירופה, שני רק לוולגה. תחילתו באזור היער השחור בגרמניה וסופו ברומניה. בדרכו הוא מותיר את חותמו על פני עשר מדינות וחוצה ארבע ערי בירה עתיקות. הדנובה הוא לא רק מקור פרנסה נשגב – הודות לתיירות הענפה שהתפתחה לאורכו ולעובדה שהוא מהווה נתיב ימי עיקרי להובלת סחורות בין מרכז למזרח אירופה – אלא גם מקור לחיים, כשמימיו משמשים לשתייה עבור מיליוני אנשים שמתגוררים בסמוך אליו. אילו רק היו מי הנהר השלווים יכולים לספר על אותם אנשים וצבאות ששטו על גביו, אילו סיפורים מרתקים הוא היה מספר. משחר ההיסטוריה היה הדנובה אמצעי לתעבורה צבאית. עברו שם הרומים, הגותים, ההונים והסלאבים. גם הצלבנים שטו לאורכו בדרכם לירושלים, ואף העות’מאנים נעזרו בתוואי השטח שלו, כדי לכבוש עוד ועוד שטחים במזרח ומרכז אירופה. אבל ימי תהילתו הצבאית של הדנובה מאחוריו, וטוב שכך.

שייט נהרות על הדנובה בספינת תענוגות

את מקום הספינות העמוסות בנשק ואמצעי לחימה אחרים, שעל סיפונן ניצבו היכון חיילים חדורי קרב, החליף שייט נהרות בספינות תיירים ששטות לאיטן במורד הנהר, עמוסות באוכל משובח וכמויות של יין טוב, ועל סיפונן מטיילים נינוחים שעיניהם לא כלות לראות את המראות. נהר זורם ביננו יפים הם הנופים של הנהר, אולם באוסטריה הם המרהיבים ביותר. זורם הנהר בין מנזרים, ערים מימי הביניים, טירות עתיקות, יערות עבותים ומדרונות דשא ירוקים, ובתווך מנצנץ צבעה הכחול של הדנובה. חבל אוסטריה עילית, ששוכן בצפון המדינה, נחצה על ידי הדנובה ויובליו. בירת החבל, לינץ, בעברה בירת התרבות האירופית, היא העיר השלישית בגודלה במדינה. מתהדרת בקתדרלה הגדולה באוסטריה, העיר מציעה ארכיטקטורה נפלאה, מוזיאונים מעניינים ואת הטבע במלוא הדרו מסביב. לא רחוק מלינץ נמצא מנזר סנט פלוריאן, מתחם מרשים, שיש האומרים כי הוא המייצג הטוב ביותר של נופי הדנובה באוסטריה. המנזר גדול הממדים כולל מתחם מגורים, כנסייה וגם גן מטופח. מכאן ממשיכים לווינה, עירו של שטראוס ומקום משכנם של גדולי המוזיקאים הקלאסיים. מרכז העיר נושק לאחת מתעלות הדנובה ובעיבורו נמצא את הארמון הקיסרי, בניין האופרה, התיאטרון הלאומי והפרלמנט, כמו גם מספר מוזיאונים מעניינים ואת קתדרלת סן שטפן, שנבנתה במאה ה-13 כסמל לרוח החופש ששרתה על העיר. שכיות החמדה של וינה מרחיבות את הלב. למשל ארמון בלוודרה המרשים, שהיה ביתו של הקיסר פרנץ פרדיננד וכיום משמש כגלריה האוסטרית לאמנות, או הונדרטווסר, בית מגורים שהפך ליצירת אומנות. מווינה ממשיכים בנסיעה אל חבל אוסטריה תחתית. הנסיעה עוברת בדרכים מתפתלות שחולפות דרך כרמים מוריקים, כפרים עתיקים ושרידי מבצרים שמציתים את הדמיון. התחנה: העיירה מלק, שנודעה ברבים הודות למנזר הבנדיקטי העצום, השוכן על צוק המתנשא מטרים רבים מעל הדנובה וניכר למרחקים. כנסייה רחבת ידיים ובראשה כיפה מרשימה, סמוך אליה שני מגדלים וצריחים מעוטרים, וגם חצרות פנימיות מטופחות ופארק מרהיב, ומוזיאון מפואר שמציג את שכיות החמדה שהצטברו שם במשך מאות השנים, מאז שהוקם המנזר. אם יש מדינה שהקמתה כרוכה בקשרים עבותים עם הנהר, הרי זו הונגריה שנוסדה באשטרגום, סמוך ל”ברך הדנובה”. אשטרגום הייתה בירת הונגריה, המרכז הפוליטי, הכלכלי והדתי עד אמצע המאה ה-13, או אז העביר המלך בלה הרביעי את מקום מושבו לבודה, אף היא על הדנובה. כיום מתנוססת באשטרגום הכנסייה הגדולה במדינה, בזיליקה שנבנתה במאה ה-19. שאר מבני הציבור שקיימים בתחומה נבנו מחדש לאחר שנהרסו בהפצצות הגרמנים במהלך מלחמת העולם השנייה.

העיר שחוברה לה יחדיו

בשנת 1873 חוברו יחדו בודה ופשט, ששכנו בין שני עברי הדנובה, ויצרו את עיר הבירה של הונגריה, בודפשט. שמונה גשרים מחברים את חלקי העיר וניתן לחצות אותם בהליכה קצרה, של מספר דקות. יפה מכולם הוא גשר השלשלאות, גשר האבן הראשון שחיבר בין שני חלקי העיר שעליו “שומרים” ארבעה אריות, שנים מכל צד. לאורך הנהר נבנו בנייני הציבור המרשימים של העיר, בהם בניין הפרלמנט ומצבות הנעלים שמוקדשת ליהודי העיר שנרצחו בשואה ולהבדיל, מלונות, מסעדות ובתי קפה. ארבע ערי בירה חוצה הדנובה בדרכו: בודפשט, בלגרד, וינה וברטיסלבה, בירת סלובקיה שנמצאת במערב המדינה, סמוך לגבול עם אוסטריה. גם היא, כמו קודמותיה, נוסדה במיקומה הודות לנהר ששימש כנתיב תחבורה וסייע להתפתחותה ושגשוגה הכלכלי והחברתי. סלובקיה לא נהנית ממוצא אל הים והדנובה הוא העורק הימי היחיד שחיבר אותה אל הים השחור. זו הסיבה שהנמל שהוקם על גדת הנהר הוא הגדול ביותר מבין נמלי הדנובה. על גדת הנהר חולשת טירת ברטיסלבה המפוארת שבשל גודלה נראית אפילו מפאתי וינה. 60 קילומטרים מפרידים בין שתי ערי הבירה, והספינות ששטות במורד הזרם עושות את הדרך בשעה וחצי בלבד. הדנובה זורם לאורך הגבול בין סלובקיה והונגריה ואורכו 106 קילומטרים בלבד. מרבית טיולי השיט בדנובה מתחילים בעיר פסאו הגרמנית, שנושאת את השם “עיר שלושת הנהרות” משום שהיא מהווה את מקום המפגש של הדנובה, האין והאילז. זוהי עיר עתיקה שהודות להוד ולהדר שבה זכתה לכינוי “מלכה בארוקית יפהפיה”. עיר נוספת שמפגישה בין נהרות היא רגנסבורג, מקום החיבור של הדנובה לנהר הרגן. הפלא ה”ימי-ביניימי” הזה כמעט ולא השתנה במרוצת השנים, ועדיין ניתן לחזות במאות מבנים היסטוריים המיועדים לשימור. למשל, מנזר סנט. אמרמס, גשר האבן וקתדרלת סנט. פיטר, מבנה גותי מרשים שנוסד בשנת 1250.

מידע נוסף

אז למה דווקא שייט בדנובה?

הרוח בערבי הנחל עד לפני מספר שנים, מי שרצה להתרשם מנפלאותיה של הדנובה, תכנן מסלול יבשתי ונאלץ לבלות שעות ארוכות בנסיעות בכבישים המהירים. לרוב היה עליו לוותר על מספר אתרים בדרך, כדי לא להאריך יתר על המידה את משך הטיול, אולם כיום, כשהאופציה של טיולי השיט עומדת בפנינו, אין צורך לוותר על דבר. שייט על הדנובה חושף את המטיילים לנפלאות הנהר והטבע מסביב וממקור ראשון. דמיינו זאת לעצמכם: שעת בין ערביים, אתם יושבים עם כוס יין ביד על סיפון ספינה השטה לאיטה במורד הנהר. נופי אירופה חולפים על פניכם, הרוח מבדרת קלות את שערכם. קולות פטפוט חרישיים נשמעים ברקע. עוד רגע תוגש ארוחת ערב. אין ספק כי שיט נהרות הוא הדרך הנכונה לראות עולם.

בשנים האחרונות הפכו טיולי השיט לפופולריים מאוד בקרב הישראליים, ומכל הסיבות הנכונות: מדובר בשילוב חלומי בין חופשה רגועה ושלווה בבית מלון מהשורה הראשונה, סיורים בערים אירופיות מרתקות, נופים מרשימים, אוכל מצוין וחברה נעימה. בהפלגת נהר השיוט שקט ואיטי. בניגוד לשיט בים, אין חשש לגלים או סערותשעלולות לפגום בהנאה. הנופים היפים עוברים לאט ומתחלפים מול העיניים, וקשה לשבוע מהמראות: ערים גדולות לצד עיירות קטנות, כפרים ושדות, טירות עתיקות וקסם רומנטי שמרומם את הנפש וממלא את הלב.

השיט מתבצע בספינות מפוארות ואלגנטיות, בדרגת תיירות של חמישה כוכבים ובפנסיון מלא. וכמובן, עם שירות איכותי ומקצועי. מדי יום עוגנת הספינה ביעד אחר, וממנה יוצאים טיולים מודרכים נינוחים לאתרים המרכזיים באזור. הדגש כאן על טיול רגוע, בלי להתרוצץ, להעביר מזוודות או לעמוד בלוחות זמנים בלתי אפשריים. מי שמחליט לוותר על הסיור, מוזמן להמשיך ליהנות מהספינה במשך שעות היום. לא פלא, אם כן, שמדי שנה יותר ויותר מטיילים בוחרים לחוות את יופיו של הדנובה באמצעות שיט נינוח לאורכו, ומכריזים בסיומו כי את הטיול הזה לעולם לא ישכחו.


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ