מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות

צרו עימנו קשר


בירות התרבות של הים הבלטי

העושר התרבותי, הארכיטקטורה המרהיבה, האוכל העשיר, ההיסטוריה המרתקת והטבע במלוא הדרו. שייט בים הבלטי, בין רוסיה לדנמרק ובין שבדיה, פינלנד ואסטוניה, הוא מסע שמייצר חוויות שלא יישכחו במהרה

לו יכלו מימיו הגועשים של הים הבלטי, שנמצא בצפון מזרח אירופה, לספר את ההיסטוריה של האזור שבו הוא שוכן – מה היו אומרים? אולי היו מתחילים מלידתו של הים, שמתוארכת לעידן הקרח האחרון, כששכבות הקרח נלחצו זה לזה וגרמו לעליית הקרקע שיצרה את תוואי המים וחיברה אותו לאוקיינוס האטלנטי ולים הארקטי.

אולי יספרו הגלים השוצפים על חודשי האביב הנעימים, המגיעים לאחר החורף הקשה, עת הקרחונים נמסים ומשתחררים אל תוך המים. אולי הם יתארו את דגי ההרינג הענקיים ודגי הסלמון המופלאים, שטעמם יצא למרחקים והם גאוות המקום. ואולי לא יהיו הגלים כה רומנטיים אלא יספרו על הניסיונות החוזרים והנשנים לכבוש את הים, בהיותו ציר תנועה מרכזי.

המדינות השוכנות לחופו של הים: שבדיה, רוסיה, דנמרק, פינלנד, אסטוניה, לטביה, גרמניה, פולין וליטא לחמו במרוצת השנים אלו באלו על שליטה בים, עד שב-2004, עם הצטרפותם של פולין והמדינות הלטביות לאיחוד האירופי, עבר הים לחסותו הכמעט מוחלטת של האיחוד והשקט שב אל כנו.

אבל מאות ארוכות לא נחו תושבי האזור על מי מנוחות. עוד בימי הביניים החלו המלחמות באזור, כשוויקינגים הסקנדינבים לחמו בסלבים והתקדמו עד הים השחור ודרום רוסיה. במאות ה-12 וה-13 נערכו לאורכו מסעות הצלב של השבדים והגרמנים, שהביאו את הנצרות למדינות הצפוניות של אירופה.

פולין, דנמרק ושבדיה נלחמו אלו באלו במאות ה-16 וה-17 על שליטה בים, מלחמה שהסתיימה בניצחון מוחץ של האימפריה השבדית דאז. המאה ה-18 הייתה שייכת לרוסיה, מעצמה ימית שאותה הנהיג פטר הגדול. הוא, שהכיר בחשיבות האסטרטגית של הים הבלטי, הקים את סנט. פטרסבורג, בירתו החדשה על שפך הנהר שבקצה המפרץ הפיני.

לים הבלטי הייתה חשיבות מכרעת במלחמת קרים שהתנהלה ב-1853 בין המעצמה הרוסית לאימפריה הבריטית, הצרפתית והעות’מאנית, והיה לו מקום מרכזי גם בעת מלחמת העולם הראשונה, שלאחריה הפכו נמלי פולין למובילים באזור. במלחמת העולם השנייה כבשה גרמניה הנאצית את פולין והמדינות הבלטיות, וכך גם חלקים גדולים מהים, ובשנת 1945 נרשם אחד הפרקים הכואבים בתולדותיו, עם הפצצות צוללות סובייטות את ספינות הפליטים הגרמניים והטבעתן.

סנט. פטרסבורג

שטים אל העבר שבעה עשורים אחר כך והשקט חזר לשרור בים הבלטי לשמחת תושבי המקום והתיירים הרבים שיכולים לפקוד את האזור, בעיקר בחודשי הקיץ הנעימים. אז, כשהימים מתארכים עוד ועוד והלילה כמעט ולא יורד, מזג האוויר מרחיב את הלב ומאפשר ליהנות בלי די מהמראות הקסומים: הארמונות, הגנים והמוזיאונים; הערים המזרח אירופאיות שעוד נותר בהן קמצוץ מהעבר; המוזיקה המקומית ושירי העמים, שקיבלו פרשנות גם בשפה העברית; ריחות הפריחה הממלאים את הנחיריים והידיים ממששות את השפע המזמן לנו בחנויות ערי סקנדינביה ושווקי סנט. פטרסבורג וטאלין.

מטיילים רבים בוחרים לתור את נפלאות האזור על גבי אוניות שיט מפוארות, בעודם משייטים בין מזרח אירופה ומרכזה, נהנים מהקסם ומהתרבות האירופית. העובדה כי הים הבלטי רדוד באופן יחסי ומבודד מהאוקיינוס, הופכת את חווית ההפלגה בו לרגועה ושלווה.

מבלי לצאת עם המזוודות ויום אחר יום להחליף מלון וחדר מעיר לעיר, משלב השיט בין שני עולמות: האוניה שמציעה מטבח עשיר ומגוון, הופעות ותוכניות בידור מעולות, בריכה ואולמות ספורט, קזינו, חנויות ושאר פינוקים. וגם טיולים מאורגנים בערים המרתקות שבהן עוגנת האוניה.

אחת מתופעות הטבע המרגשות באזור הבלטי מתרחשת בחצי האי יוטלנד בדנמרק. שם, בחוף הים של הנקודה הצפונית ביותר במדינה הצפונית הגלים מגיעים משני כיוונים מנוגדים – ממיצר הקטגט ממזרח וממיצר הסקגרק ממערב ונשברים אלו על אלו, יוצרים מראה מרהיב ביופיו. המקום המיוחד הזה היווה מקור השראה לאמנים רבים והציורים שציירו נמצאים בגלריה המקומית, השוכנת ליד טחנות רוח ובין בתי הדייגים העתיקים וסירותיהן העשויות עץ, ומשלימה את התפאורה המיוחדת. לא רחוק משם שוכנת אולברג, העיר הגדולה בחצי האי שבתיה בנויים בסגנון הרנסאנס, עם הקתדרלה בסגנון הבארוק ומגדל הפעמונים שבראשה, שוק הדגים והמדרחוב הנעים.

אחת הערים החשובות השוכנת על גדות הים הבלטי היא סנט. פטרסבורג, העיר השנייה בגודלה ברוסיה, בעלת מעמד מרכזי כעיר נמל בעלת פתח למסחר עם אירופה. כאן נמצא הארמון המפואר קתרינה, שנהרס על ידי הגרמנים במלחמת העולם השנייה. חזית הארמון המתנשא לגובה 300 מטר בקירוב כוללת כיפות זהובות ועיטורים בכחול ובלבן, ועיצוב הפנים המבריק שופע מראות, נברשות ומלאכים שמנמנים. שני מיליון יצירות אומנות מחכות למבקרים במוזיאון ההרמיטאז’, הגדול במוזיאוני רוסיה, שבו יצירות מופת ואוספים אדירים מתרבויות פרימיטיביות ועתיקות, ממזרח ומערב. בין היתר תמצאו כאן ציורים של דה וינצ’י, טיציאן, רפאל, רמברנדט, פוסן, מנה, רנואר וגם פסלים, ממצאים ארכיאולוגיים וחפצי אומנות. מי נהר הנייבה הוזרמו דרך עשרות תעלות למרכזה של העיר, ויחד עם הגשרים והמעגנים העניקו לה את הכינוי “ונציה של הצפון” וגרמו לה להפוך לחלון של רוסיה למערב. ארמון החורף המפואר, הקתדרלות, בית הכנסת המאורי – ההוד וההדר של העיר משווים לה מראה מלכותי גם מאות שנים לאחר ייסודה.

מפרס נובל לבת הים הקטנה

אם תשאלו את תושבי המדינות הבלטיות לפירוש שמו של הים, תקבלו את הפירוש המקובל: חגורה. בין אם זה מהמילה האנגלית Belt או מהמילה הלטינית Balteus שניהם מתייחסים לשמם של המצרים הדניים בעבר ולא לצורתו של הים.

למעלה מ-30 אלף איים יש בארכיפלג של הים הבלטי. בירת שבדיה, שטוקהולם, בנויה על 14 מהם, ומחוברת באמצעות עשרות גשרים ולפיכך היא המתחרה העיקרית של סנט פטרסבורג על התואר “ונציה של הצפון”. העיר העתיקה, גמלה סטאן, בנויה מסמטאות צרות ומרוצפות, רוחבה של אחת מהן – רק 90 ס”מ, הופכת אותה לאטרקציה חביבה על התיירים.

שמה של שטוקהולם נישא בפי כל פעם בשנה, כשיוצאת ממנה ההכרזה על שמות הזוכים בפרס הנובל היוקרתי. במוזיאון על שמו של אלפרד נובל מתנוססות תמונותיהם של כל הזוכים בתחרות. טקס ההכרזה מתקיים באולם הקונצרטים בעיר וקבלת הפנים בבניין העיירה היפה.

עוד בשטוקהולם: המוזיאון הנורדי שמספק הצצה לחיים של השבדים מהמאה ה-16 ועד היום, ומוזיאון ואסה המציג את ספינת הקרב העשויה עץ, שיצאה לדרכה במאה ה-17 ועליה חיילים בדרכם לחזית בפולין. 64 תותחים היו על האוניה ומשקלם הכבד גרם לה לטבוע, פחות משעה לאחר שיצאה לדרך.

ומבירת שבדיה לבירת פינלנד – הלסינקי. עד לפני שנים לא רבות מדינה בעלת אופי קר ומנוכר, וכיום בירה תוססת וצעירה שההיסטוריה הרוסית שהשפיעה עליה בעבר ניכרת רק במבני הציבור. למשל בכיכר סאנט שתוכננה על ידי הצאר אלכנסדר הראשון, שפסלו ניצב במרכזה. מאחוריו מתנשאת הקתדרלה על העיר ובית הפרלמנט. לא רחוק מכאן נמצא השוק המקורה שבו מגוון מאכלים מסורתיים המבוססים על הדגה מהים הבלטי בעיקר. זה המקום, אגב, ללגום את הוודקה המקומית, פינלנדיה, המוכרת בעולם כולו. מהשוק ממשיכים אל אטרקציה נוספת של העיר: כנסיית הסלע, העשויה כולה מסלעי גרניט ומכוסה בכיפת זכוכית היוצרת אקוסטיקה נפלאה.

הבירה השלישית שראויה לשבחים היא קופנהגן. בעיר הדנית התוססת הגדולה בממלכה, מתגוררים קרוב למיליון וחצי תושבים, שגאים בסמלם: פסל בת הים הקטנה שנמצא על חוף הים ונוצר בהשראה לאגדה הפופולארית של הנס כריסטיאן אנדרסון. עוד מושא גאווה מקומי הוא השעון האסטרונומי שניצב על בניין העירייה ורמת הדיוק שלו כל כך גבוהה, שמדובר בחריגה של מיליונית השנייה פעם בחצי מיליון שנים. אחרי החורף הקשה, נהנים תושבי העיר מגני טיבולי היפים, שחציו פארק פרחים עוצר נשימה ובחלקו האחר גן שעשועים העתיק באירופה, עם קרוסלות שיחזירו כל אדם, ולא משנה גילו, לשנות ילדותו.

ועוד פנינה שמסתתרת בין בירות התרבות של הים הבלטי היא טאלין, בירת אסטוניה. העיר העתיקה, בת 800 שנה, מוקפת חומה ומעליהם מתמוססים מגדלי השמירה אדומי הגגות. צריחי הכנסיות מתנשאים מעלה משקיפים על הרחובות הצרים והמרוצפים, על בית הפרלמנט וכיכר בית העירייה, על הארמונות, הפארקים והגנים.


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ