מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות

צרו עימנו קשר


ההכנות למשחקים האולימפיים בסין מאת מיכאל גיא

אולימפיאדת סין

ביולי 2001 קבע הועד האולימפי הבינלאומי בישיבתו במוסקבה, שהמשחקים האולימפיים ה-29 יתקיימו בבייג’ינג, בירת סין. בכך ניתן האות לפרויקט הגדול והמורכב ביותר בתולדות הספורט. באמונה הסינית יש משמעות רבה לספרות השונות. הספרה 8 היא בעלת משמעות של שגשוג והצלחה. לאור זאת הסינים ביקשו מהוועד האולימפי דחייה של שבועיים בפתיחת המשחקים. המשחקים נפתחו ביום השמיני, של החודש השמיני בשנת 2008, בשעה 8 בערב, 8 דקות ושמונה שניות. כפי שנוכחנו לראות, לספרה שמונה הייתה השפעה רבה ביותר על הצלחת המשחקים, ובמיוחד טכסי הפתיחה והנעילה. הסינים נגשו למשימה במספר מסלולים במקביל – הקמת מתקני הספורט, הקמת רובע מגורים ליותר מ-10,000 ספורטאים, הגדלת מספר חדרי המלון בעיר, פיתוח תשתיות תחבורה, הן דרכים ומחלפים והן רכבות תחתיות, פינוי רובעים ישנים ומוזנחים לטובת מודרניזציה של מרכז העיר, מודרניזציה של תשתית התקשורת, הדרכת מיליוני סינים בשפה האנגלית והכשרתם לאירוח הספורטאים והתיירים הצפויים, ובעיקר, חינוך לנימוסים. דגש רב הושם על צמצום זיהום האוויר.

הקמת מתקני הספורט – תוך שבע שנים הוקמו ושופצו שלושים ושבעה מתקנים חדשים בבייג’ינג ובערים נוספות, לצידם הוקמו 59 מתקני אימונים חדישים. תקציב ההקמה של המתקנים עמד על 2.1 מיליארד דולר,אשר רובו גויס על ידי חברות פרטיות, בתמורה לקבלת זיכיון לשימוש במתקנים לאחר האולימפיאדה. הסינים לא חסכו בעיצוב מהפכני של המתקנים, ובראשם האצטדיון הלאומי המכונה “קן הציפור”, בזכות שלד הפלדה שנתן לו את מראה הקן. האצטדיון בן 90,000 המקומות, תוכנן על ידי חברה שוויצרית בשיתוף חברות סיניות ואירח את טקסי הפתיחה והנעילה, תחרויות האתלטיקה ומשחקי הגמר בכדורגל. בסמוך לאצטדיון הוקמה הבריכה האולימפית שזכתה מייד בכינוי “קוביית המים”. אבל הסיפור האמיתי שמאחורי האולימפיאדה הוא לא בהכנות לתחרויות, אלה בהכנות של ממשלת סין לאירוח יותר מעשרת אלפים הספורטאים ומיליוני התיירים ועשרים אלף נציגי התקשורת העולמית, שהגישו בקשות לסקירת המשחקים ולהכנת כתבות רקע על סין.

עבודות תשתית  ממשלת סין השקיעה מעל 40 מיליארד דולר בעבודות תשתית, אנרגיה, תחבורה ואספקת מים. לשם השוואה, לונדון אשר תארח את המשחקים ב-2012 תקצבה את ההכנות רק בכ-15 מיליארד דולר. במסגרת עבודות התשתית הוקם נמל תעופה חדש, נסללו עשרים ושלוש שדרות רחבות וקו רכבת תחתית מיוחד למרכז האולימפי. שלושה קווי רכבת תחתית נוספים יפתחו בשלושת השנים שלאחר האולימפיאדה. לעבודות אלה הייתה השפעה רבה על אוכלוסיית בייג’ינג. לפחות 300,000 תושבים פונו מבתיהם והועברו לדירות בפרברים כדי לפנות את הקרקע להקמת המתקנים וכדי לפנות צירים לסלילת צירי תנועה והמחלפים.טענות רבות על הפרת זכויות האדם הופנו כלפי סין, בין השאר גם בנושא זה.

זיהום אויר – הקרב הקשה ביותר היה בשיפור איכות האויר בביג’ינג. מקור הזיהום העיקרי הוא מעשה ידי אדם, ומבחינה זו עשו הסינים ככל יכולתם להקטין את התופעה בתקופת התחרויות. מפעלים מזהמים נסגרו זמן רב לפני המשחקים. תנועת כלי הרכב צומצמה בעשרים אחוז, על ידי איסור תנועה לכל רכב ביום מסוים על פי סיומת מספר הרכב. לתחבורה הציבורית הוכנסו אוטובוסים ירוקים וכל מערכת החימום המרכזית בעיר הוחלפה מפחם לגז. מקור זיהום נוסף הוא אבק שמקורו במדבריות שממערב לעיר והלחות הרבה שמקורו בשטחי המים שבמזרחה ודרומה. תופעות אלה גורמות לאובך ברוב ימות השנה. את תופעת האובך לא ניתן היה למנוע, והוא ליווה את כל 16 ימי האולימפיאדה.

לימוד אנגלית – רוב תושבי סין אינם דוברים שפה זרה נוספת. אחת המשימות החשובות ביותר הייתה ללמד את השפה האנגלית למיליוני צעירים, אשר שימשו כמארחים בכפר האולימפי ובאתרי התיירות בכל רחבי סין. פעולה חשובה נוספת הייתה החלפת שלטי ההדרכה הרבים הכתובים באנגלית עילגת במקומות ציבוריים.

שינוי התרבות – ממשלת סין הבטיחה חופש עיתונות מלא בתקופת המשחקים ואף לפניו, על כן היא שמה לה למטרה להראות לעולם את סין במיטבה. לצורך זה היא הכריזה על מהפכת הנימוסים. בסין מבחינים בחמש בעיות יסוד: קללות, בעיקר בתחרויות ספורט, יריקות, השלכת פסולת, הידחפות בתור והיעדר חיוכים. כדי לחנך את העם ננקטו מספר מהלכים.

מצלמות נימוסים – הותקנו אלפי מצלמות בתחבורה הציבורית ומקומות ציבוריים למעקב אחר נימוסי הציבור כגון הימנעות בדחיפות ועקיפת תורים, קימה בפני זקן או אישה בהריון וכדומה. במקרים מסוימים של התנהגות לא ראויה ננקטו עונשים.

משטרת היריקות – יחידת מתנדבים לבושים במדים כתומים חילקו שקיות ליריקות לתושבים. כל מי שנתפס יורק או משליך פסולת, נקנס בשישה דולר.

צמידי חיוך – מתחילת 2007 חולקו צמידים בצבעים שונים למצטיינים בהתנהגות ידידותית, תרבותית, תוך הסברת פנים לזרים, ונכונות לעזור. בסין היה חשש מחרם על האולימפיאדה עקב פעילות הארגונים לזכויות האדם. ראשי מדינות ופוליטיקאים רבים שלמו מס שפתיים והצדיקו את הארגונים, אבל לא נמנעו מביקור בתחרויות ועידוד הספורטאים של מדינתם להישגיות.

אולימפיאדת בייג’ינג תיזכר כאחת האולימפיאדות הגדולות והמוצלחות ביותר, הן מבחינת הגודל – שיא במספר הספורטאים שהשתתפו ומספר ענפי הספורט שהתחרו בהם והן מבחינת היופי המהמם של הטכסים, החידושים הטכנולוגיים, ובעיקר ההישגים הספורטיביים. רמת האולימפיאדה הינה ביטוי ליכולתם של הסינים להתמודד עם כל אתגר, קטן וגדול, ולהפיק את המרב מהיכולת הטכנולוגית העכשווית העומדת לרשותם, בזכות הפיכתה למרכז התעשייתי המוביל בעולם.

מידע נוסף על טיול מאורגן לסין >>


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ