מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות

צרו עימנו קשר


שייט בנהר הדואורו בפורטוגל – מאמר: יין, שמיים ומים

בין עיר הבירה ההיסטורית אך הטרנדית, לעיר הנישואים; בין דרך היין לעיר התעלות; בין שיט נהרות נינוח, לעיר האוניברסיטאית התוססת; בין המלכים ליהודים. עד כמה שקטנה היא, טיול מאורגן לפורטוגל היפה מציע לנו אתרים מגוונים ובלתי נשכחים.

חמש מאות שנים חלפו מאז הפליג מגלה הארצות ואסקו דה גאמה מפורטוגל בדרך למזרח הרחוק. בחלוף הזמן ישראלים רבים גילו את קסמו של המזרח, אולם לא התחקו אחר יופייה החמקמק של פורטוגל. בשנים האחרונות הפכה המדינה ליעד מועדף על מטיילים, ומספר התיירים הפוקדים אותה הולך ועולה.

פורטוגל, שבעבר נשאה בגאון את התואר אימפריה, הייתה מעצמה ימית אדירה וגבולותיה השתרעו מברזיל ועד חצי האי טימור. כיום היא אחת מהמדינות הקטנות באירופה מבחינת השטח (560 ק”מ אורכה ו-220 ק”מ בלבד רוחבה), ועדיין, על אף גודלה, היא מציעה לתיירים הבאים בין תחומיה שלל מראות ופעילויות, אתרי נופש נפלאים, עיירות עתיקות וקסומות והיסטוריה שמשולבת בנופים ירוקים.

נחיתה בפורטוגל, המדינה המערבית (מבחינה גיאוגרפית) ביותר באירופה, שולחת אותנו היישר לעיר הבירה, ליסבון. היסטורית ועתיקה, אבל צעירה ומשופעת במוקדי בילוי. פניה לים, אבל היא נאחזת היטב בקרקע. ליסבון לאט לאט ממצבת את עצמה כאחת הערים הטרנדיות ביבשת.

רבים מהאתרים המפורסמים ביותר של העיר נבנו בתקופת הפאר שלה, במאות ה-15 וה-16, אז הייתה פורטוגל אימפריה בעלת קולוניות מעבר לים, מהודו ועד ברזיל. בסוף המאה ה-15 היו בפורטוגל 135 קהילות יהודיות, שמנו כ-80 אלף יהודים. בדומה ליהודי ספרד בתקופת תור הזהב, גם הם היו מקורבים להנהגה הפוליטית, הכלכלית והתרבותית של המדינה. אחרי גירוש ספרד עברו עוד עשרות אלפים מיהודי ספרד לפורטוגל, עד שגם שם השיגו אותם אינקוויזיציה, פרעות והטבלות כפויות לנצרות. ב-1755 פקדה את ליסבון רעידת אדמה שהחריבה חלקים גדולים ממנה והעיר שקעה בתרדמה. ההפיכה שהתרחשה בה בשנות ה-70 של המאה שעברה שמה קץ לתקופת הרודנות והעירה את העיר משרעפיה.

נהר הטז’ו חוצה את ליסבון, העיר שבנויה על שבע גבעות ומחולקת לרבעים – אלפאמה, העתיק והצבעוני; באשייה המסודר; באירו אלטו, מוקד חיי הלילה ובלם היוקרתי. בכל גבעה ממוקמת נקודת תצפית המשקיפה על העיר כולה, מזווית אחרת. חשמלית צהובה ועתיקה עוברת במרכז העיר, חוצה אתרים תיירותיים מרכזיים ומנווטת את דרכה בין הרחובות המפותלים. קו הרקיע נמוך והסגנון האדריכלי המערבי והים תיכוני נושקים זה לזה.

Portugal_Article

הארץ מסתיימת ומתחיל הים

אחרי סיור בשכיות החמדה של ליסבון נצא בדרכנו אל העיירה סינטרה מוקפת היערות שבנויה על גב ההר. במרכז העיר העתיקה ממוקם ארמון קסום, פלסיו נסיונל, ששיכן בעבר את מלכי פורטוגל. אצולת אירופה מגיעים אף לקשקאיש, עיירת דייגים בעברה וכיום אתר נופש וקיט עם חופים נפלאים. נסיעה קצרה משם תוביל אותנו אל קאבו-דה-רוקה (כף הסלע), הנקודה המערבית ביתר ביבשת אירופה, מצוק בגובה 150 מטרים מוקף רוחות, שצופה אל האוקיינוס האטלנטי “המקום בו הארץ מסתיימת ומתחיל הים”, כפי שהתפייט המשורר הפורטגזי בן המאה ה-16, לואיש דה קמואש.

הרומנטיקה לא פסה מהעולם, לפחות לא בפורטוגל. פירוש שמה של העיירה הצפונית אובידוש, למשל, הוא עיר הנישואין. את העיירה כולה, על בתיה המסוידים לבן ושיחי הבוגנוויליה, העניק במתנה במאה ה-13 המלך דיניש לרעייתו, ומאז כל מלך ששלט בפורטוגל העניק אותה כאות אהבה למלכה שלצדו. בכנסייה המקומית נישא המלך אפונסו החמישי, אז רק בן עשר, עם בת דודתו איזבל, שעדיין לא מלאו לה תשע ביום חתונתם. 

עד כמה שליסבון מרתקת, מעניינת אף יותר היא פורטו, השנייה בגודלה במדינה. העיר, ששוכנת בצפון המדינה, במקום שבו נשפך נהר הדואורו לאוקיינוס האטלנטי, בנויה על צוקים המתנשאים מעל העמק הירוק. על שמה נקרא הפורט, היין המתוק המפורסם, שמופק מענבים שגדלים ממש כאן. יש הטוענים ששם המדינה הוא על שמה של העיר, ויש מי שמרחיק לכת ומקשר את המונח אופורטוניזם לעיר, על שום אותם ספנים שעגנו בנמל המקומי והמתינו להפלגה ששכר רב לצידה.

מרכז העיר, שהוכרזה כאתר מורשת עולמית ע”י אונסק”ו, מורכב ממבוך סמטאות מרוצפות שמתפתלות, רגע מסתירות ורגע מגלות את הנהר. בניינים נמוכים מצופים אריחים צבעוניים, קירות משוחים בכחול ובצהוב, שוק ססגוני ושוקק חיים, קתדרלה, ארמון הבורסה, ובניין עירייה שמראשו מתנוסס מגדל השעון. הטיילת המקומית משופעת מסעדות שוקקות חיים, שרעש הכוסות המושקות זו בזו נשמע מהן למרחוק. וכמובן, יקבים ומרתפי יין ואוכל טוב ושמחה שכה אופיינית לצד הזה של העולם, ששום דבר לא קורה בו והשגרה הברוכה מרחיבה את הלב והנפש יוצאת לתור את תענוגות החיים.

לפי המחקרים האחרונים, מהווה העיר פורטו את בירת האנוסים של פורטוגל, אותם יהודים שבתקופת האינקוויזיציה נאלצו להתנצר, אבל קיימו את מצוות הדת בסתר. כיום נודע כי חלק מצאצאי האנוסים מחפשים את דרכם בחזרה אל היהדות.

שישה גשרים חוצים את העיר, המפורסם בהם הוא גשר המלכה מריה, אותו בנה גוסטב אייפל. אכן, המהנדס הצרפתי שאחראי על המגדל הפריזאי המפורסם. הגשרים הללו מעניקים נקודת תצפית נפלאה על הספינות ששטות לאיטן בנהר הדואורו ומהוות את הדרך הנפלאה לתור את האזור.

אולי גם יעניין אתכם >> טיול לקרנבל בברזיל 2018

דרך היין

ראשיתו של הנהר בספרד ואורכו כ-900 ק”מ. פניו מגוונים ונדמה שלאורכו אין נקודה אחת הדומה לרעותה. בחלקו הוא מתווה את הגבול עם פורטוגל, ואז אפיקו נעשה צר ומשופע בקניונים ובאחת נפתח אל עמק הדואורו, ולאחר כמאה ושישים קילומטרים נשפך לים. כאן בעמק, בינות לגפנים הכורעים מכמויות הענבים, מתגלות גבעות מוריקות ואחוזות יין שלוות וכפרים קטנים המתחבאים בצלעי ההרים כאילו מבקשים להסתתר מהעולם.

למעלה מ-30 אלף חקלאים עמלים בשדותיהם בעמק הדואורו, מגדלים 15 סוגי ענבים המשמשים לייצור יין הפורט המקומי. זו כנראה הסיבה שבשעות היום נישא לאוויר ריח היין. בשקיעה, כשהשמש מזדרזת לשלוח עוד כמה קרניים של אור, וכחול השמיים מתאחד בהרמוניה עם המים, יורדת שלווה על העמק. רחש המיית הגלים של הספינה שנעה באיטיות על הנהר גורם לאחרון הפטפטנים לעצור את שטף דיבורו ולהתמכר למראות ולנופים, כאילו רוצה היה לחקוק אותם על לוח ליבו.

האזור הוכרז כחבל יין עוד במאה ה-17, ולא רק הודות לפורט המשכר. בארמון מתיאוס הסמוך לרגואה, למשל, ייצרו את יין הרוזה המפורסם, שנקרא על שם המקום. אבל יש כאן, בעמק, עוד שכיות חמדה נוספות מלבד משקה האלים. למשל העיירה הציורית למאגו, שבה שוכנת הכנסייה המרהיבה “סנטה מריה דל רמדיוס” ו-700 מדרגות ברוקיות נפלאות ומאתגרות שמובילות את המבקרים אל חלקה העליון. או למשל הכפר הימי-ביניימי הציורי קסטלו רודריגו, שרחובותיו הצרים והתלולים מוקפים בחומות מהמאה ה-16, שהשתמרו בחלקן. 

לא רק שקט ושלווה יש בעמק. הנה, העיר השוקקת סלמנקה, אתר מורשת עולמית של אונסק”ו, המכונה גם “העיר הזהובה” על שום צבע בתיה. בתחומה, בין הקתדרלה המרהיבה לכיכר המרכזית המרובעת, נבנתה האוניברסיטה הראשונה בספרד בשנת  1215, ובין תלמידה כיכב דון ז’ואן המיתולוגי. כיום לומדים כאן אלפי סטודנטים וממלאים את רחובותיה בהמולה צעירה ותוססת.

ומעיר אנרגטית לעיר רומנטית –  אייברו, עיר התעלות המכונה גם “ונציה של פורטוגל”. כן, בתעלותיה משייטות “גונדולות” האופייניות למקום. אלו סירות צרות עם חרטום גבוה המעוטר בציורים יצירתיים. מכאן ולסיום הטיול, נגיע ל”קושטה נובה”, אתר רחצה לחוף האוקיינוס, על בתיו הצבעוניים.

לטיול שייט בנהר הדואורו >>


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ