מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות

צרו עימנו קשר


יפן – ארץ השמש העולה

מודרניות ומסורתיות, פתיחות ושמרנות כל אלה מאפיינות את יפן ומזמינים אתכם למסע קסום בעקבות תרבות אסייתית יוצאת דופן – יפן כפי שלא הכרתם

נראה כי אין בעולם עוד ארץ בה ניגודים משלימים זה את זה בצורה כל כך הרמונית כמו אלה ביפן, ארץ השמש העולה, המכונה כך על שום מיקומה על הגלובוס ובשל העובדה שהשמש זורחת בה ראשונה בעולם. יפן המודרנית מתאפיינת בקצב חיים תוסס, טכנולוגיה חדשנית, ארכיטקטורה מודרנית, תחבורה ציבורית מפותחת, אזורי קניות מפוארים והתפתחות מואצת, כל זאת בשילוב מנצח עם טקסי דת ופולחן מסורתיים, שווקים אותנטיים, נופים פראיים ומקדשים ופגודות עתיקים.

טיול ליפן הוא מפגש חוויתי עם תרבות עתיקה ומרתקת, בעלת דפוסי התנהגות השונים לחלוטין מאלו של תרבות המערב. תרבות בה אסתטיקה, יופי, נימוס והרמוניה עם הטבע הם חלק אינטגרלי משגרת חיי היום יום.

יפן היא ארכיפלג של איים הממוקמים בצפון מערב האוקיינוס השקט באסיה, הגדולים בהם נקראים הונשו, הוקאידו, קיושו ושיקוקו. פרט לאיים אלה ישנם אלפי איים קטנטנים שרובם בלתי מיושבים. מרבית האוכלוסייה ביפן יושבת בעיקר בערי החוף, מאחר ושלושה רבעים משטחיה מיוערים והרריים ואינם ניתנים להתיישבות או לתעשייה. אוכלוסייתה של יפן מונה מעל 126 מליון תושבים, תוחלת החיים בה היא בין הגבוהות בעולם והיא מובילה מבחינה תעשייתית וכלכלית.

תולדותיה של יפן לא ידועות בוודאות, אך היפנים מאמינים כי נוסדה בשנת 660 לפנה”ס על ידי ג’ימו טנו הקיסר, שהיה נכדה של אלת השמש. על פי עדויות מדויקות, תקופת יאיואי המתוארכת מ-300 לפנה”ס עד שנת 400 לספירה אופיינה בפריחה כלכלית וטכנולוגית, הודות למהגרים שהגיעו ליפן מקוריאה. באותה תקופה חל שיפור בחיי היום יום והחלו להתפתח מעמדות בקרב האוכלוסייה. בתקופת קופון שהחלה במאה ה-3 לספירה הייתה כבר יפן מבוססת וחזקה. באמצע המאה ה-6 הגיע ליפן כהן קוראני והפיץ בה את התרבות, האמנות והכתב הסיני כמו גם את הבודהיזם. הסמוראים, והשוגונים, שעמדו בראש שלטונם הצבאי של הסמוראים, שלטו ביפן מסוף המאה ה-12 ועד מחצית המאה ה-19. תחת שלטונם היה סדר במדינה ויפן חולקה למחוזות אוטונומיים. במאה ה-17 נסגרה יפן מפני זרים, עקב חשש השוגונים לבית טוקוגווה מהשפעות המערב. יפן שגשגה מבחינה כלכלית תוך שמירה על מסגרותיה החברתיות והפוליטיות. שנת 1854 הייתה שנת מפנה עבור יפן, עת חתמה על הסכם במסגרתו פתחה את שעריה לסחר בינלאומי, הסכם שהוביל למגע עם המערב. בשנת 1868 סולקו שרידי השלטון הפיאודלי ויפן הפכה למדינה מודרנית.

ימיה האחרונים של מלחמת העולם השנייה היו לא קלים עבור יפן. שתי פצצות האטום שהוטלו על הירושימה ונגסאקי הרגו מאות אלפי אזרחים ושישה ימים לאחר הטלתן הודיעה יפן על כניעתה לבעלות הברית. לאחר המלחמה החלה התאוששותה הכלכלית. יפן בתקופת השלכת

טוקיו, הבירה ומרכזה הכלכלי והתרבותי של יפן, מונה מעל 12 מליון תושבים. העיר ממוקמת במזרח האי הונשו, מחולקת ל-23 רבעים, 26 ערים ואיים נוספים באוקיינוס השקט. הסיפור של טוקיו מתחיל בשנת 1590 עם כיבוש האזור שהיה אז חסר חשיבות על ידי השוגון הגדול איאיאסו, אשר העביר איתו כוח ועוצמה, קרא לעיר אדו והפך אותה לבירה, על אף שהבירה האמיתית בה התגורר הקיסר הייתה קיוטו. בשנת 1868 נלחם הקיסר מוצוהיטו (שנקרא גם הקיסר מייג’י) נגד השוגונים, טוקיו הפכה לבירת הקיסרות והיא נפתחה להשפעות מערביות. שינטו הפכה לדת במדינה והקיסר היה בעל כוח מוחלט על האומה. בעקבות המהפך במעמד העיר רבים נהרו אליה מהכפר, רמת החינוך השתפרה והתרבות והאמנות שגשגו. במלחמת העולם השנייה, נהרס חלק גדול מבנייניה של טוקיו על ידי האמריקאים אך היא שוקמה וגדלה.

טוקיו משופעת בגנים מרהיבים, ארמונות, מקדשים, מוזיאונים, מרכזים תוססים וכמובן הארמון הקיסרי המפואר המוקף בפארקים, ביתם של קיסרי יפן. בניין הפרלמנט מרשים ביופיו, עשוי כולו מחומרים מקומיים וניכרות בו השפעות אסייתיות ואירופאיות. על קירותיו עיטורי שיש, חלונות מאוירים ווילונות מקושטים. מוזיאון אדו מאפשר להכיר את טוקיו מאז ועד היום ולקבל תמונה ברורה יותר על ההיסטוריה המעניינת של המקום. המקדש הבודהיסטי אסקוסה, הנחשב לעתיק ביותר בטוקיו, הוא מקדש מעניין בעל פגודה וגן יפני יפהפה. מי שירצה לזכות בקצת מזל יוכל להשליך כאן מטבע ולבקש משאלה.

במרחק של כמאה ק”מ מטוקיו, במרכז האי הונשו, נמצא הר הגעש הפעיל, הגבוה בהרי יפן – הר פוג’י המהווה את אחת האטרקציות התיירותיות המפעימות באזור. ההר מקודש בעיני היפנים ויש לו מקום של כבוד בתרבות, בציורים, בהדפסים ובשירים המסורתיים. מי שיעלה על ההר יזכה לחוויה מרגשת של צפייה בנוף עוצר נשימה.

למרגלות הר הפוג’י מצוי אזור תיירותי יפהפה – אזור האקונה שהוא אזור מיוער, הררי ובעל תצורות וולקניות מעניינות. שמו של האזור יצא למרחקים בזכות המעיינות החמים שבו והוא הפך לאזור תיירותי משגשג. במוזיאון הפתוח שבהאקונה ניתן לבקר ולהתרשם ממיטב עבודות הפיסול המודרניות של גדולי האומנים בעולם, כמו גם מהגנים ומבתי הקפה שמסביב.

חוויה אותנטית מצפה להמוני המבקרים המגיעים לחזות ב”יפן של פעם” בקמקורה, עיירת חוף הנמצאת מרחק של כ-50 ק”מ דרומית לטוקיו המשופעת בעשרות מקדשי זן יפני, בתים קטנים, אנשים בלבוש מסורתי ופסל בודהה ענק, השני בגודלו ביפן שנבנה במאה ה-13 ונקרא “דאיבוצו”.

האי הצפוני השני בגודלו ביפן, האי הוקאידו, מהווה את איזור הגבול הצפוני בין יפן לברית המועצות הנמצאת צפונית ומערבית לו. באי מספר חלקים – האזור הצפוני פונה לכיוון סחלין שברוסיה, האזור הדרומי כולל את סביבות העיר האקודטה ומפריד בין האי הונשו להוקאידו, וביניהם נמצא האזור ההררי ואזור גדול נוסף מגיע להר אסאידאקה.

בדרום האזור המזרחי ולחוף האוקיינוס השקט, נמצאת עיר הנמל קושירו המשמשת כנקודת מוצא לטיולים בשמורת הטבע הגדולה של העגורים שבסכנת הכחדה – ביצות קושירו. בשמורה עשרות זנים של ציפורים וסוגי צמחיה נדירים וכן עגורים המהווים סמל למזל, בריאות, אושר ואריכות ימים בתרבות היפנית.

חצי האי שירטוקו הנידח, שרוב שטחו הוא פארק לאומי, ממוקם במזרח הוקאידו, ולא בכדי הוכרז ע”י אונסק”ו כאתר מורשת טבע עולמי. בפארק מרחבים פראיים אינסופיים עוצרי נשימה, עושר ביולוגי עצום, טבע מאלף, צבאים, שועלים ואוכלוסיה עצומה של דובים חומים. שירטוקו הוא האזור הדרומי ביותר בחלק הצפוני של כדור הארץ וניתן לצפות ממנו בתופעה גיאולוגית מרהיבה של סחיפת קרח. הדרך הטובה ביותר לחזות במראות המופלאים הללו היא באמצעות סירה השטה סביב האזור.

צפונית להוקיאדו ממוקמת העיר קורסקוב שנוסדה בשנת 1853 כמוצב צבאי של רוסיה באיי סחלין. מיקומה האסטרטגי הביא לכך שיפן שלטה בה בשנים 1945-1905 ואחר כך היא עברה לשליטת ברית המועצות, מה שעודד השפעות תרבותיות משולבות יפניות, קוריאניות ורוסיות הניכרות בה עד היום. בעיר מונומנטים היסטוריים, כגון כיכרות ניצחון לזכר הניצחון על היפנים, כיכר לנין וכן המוזיאון האזורי של סחלין המרשים, הבנוי בצורת פגודה.

העיר אוטארו שבהוקיאדו מרוחקת כחצי שעת נסיעה מבירת האי סאפורו. כבר בעברה שימשה כמרכז דיג מצליח, מה שהביא אותה למעמד של עיר חשובה ומשגשגת. טיול בעיר יחשוף את שוק הדגים, התעלה שהשתמרה להפליא ואת המחסנים ומשרדי החברות שהפכו עם השנים למוזיאונים. אתר מעניין הוא אחוזת הרינג ובית משפחת אאויאמה המפורסמת בתעשיית ההרינג.

כפי שכבר נכתב, במחצית השנייה של המאה ה-19 סגרה עצמה יפן מפני השפעות המערב עד שנפתחה מתוך כפייה. הנמל הראשון שנפתח לסחר היה נמל העיר האקודאטה המהווה כיום את שער הכניסה להוקאידו. הנמל שוקק החיים מהווה את אחד הנמלים החשובים ביפן. בעיר שוק דגים ססגוני, בו תוכלו לנשנש מאכלים אותנטיים, רובע מוטוטמאצ’י, בו גרו סוחרים וזרים, המבצר הראשון שנבנה בסגנון מערבי ומוזיאון העוסק באמנות הסומו.

קיוטו, הנחשבת עד היום לבירתה התרבותית והאמנותית של יפן, ממוקמת במרכז האי הונשו ומציעה למבקריה חוויה אותנטית מרגשת, בזכות הבניה המסורתית שהשתמרה בה: המקדשים, המבנים ההיסטוריים, הארכיטקטורה והגנים היפניים המרהיבים הנמצאים בתחומה. יש הטוענים כי היא אחת הערים היפות בעולם. קיוטו שימשה כבירה הקיסרית העתיקה של יפן משנת 794 ועד 1868 ועם נפילת שלטון השוגונים לבית טוקוגאווה והחזרת השליטה לקיסר יפן, עברה הבירה לטוקיו.

במרחק של כ-40 ק”מ מקיוטו, נמצאת העיר נארה, בירתה הקדומה של יפן לפני קיוטו וטוקיו בין השנים 710–784.בנארה מונומנטים עתיקים הכוללים מקדשים בודהיסטים, מקדש שינטו, ארמון ויער בראשיתי.

טיולנו המאלף עומד להסתיים באוסקה הממוקמת בחבל ארץ קאנסאי שבהונשו. אוסקה היא העיר השלישית בגודלה ביפן והיא משמשת כבירתה הכלכלית-היסטורית העיר שוקקת חיים, עמוסה לעייפה במסעדות טובות, מוזיאונים ופארקים.

תם ולא נשלם מסענו ליפן ארץ בעלת מסורת רבת שנים, תרבות מרתקת, נופים אקזוטיים מרהיבים, אמנות ייחודית, שירה ותיאטרון דרמטי, פריחה מהממת של עצי הדובדבן, פילוסופיה יפנית ועוד ועוד.

קרוז ליפן מאפשר לחוות את פלאי המזרח תוך שיט מפנק וחלומי במרחבים עצומים, נופים משכרים, מנוחה מרגיעה, לינה יוקרתית ופעילויות סביב השעון לאוהבי הריגושים, כל זאת ללא צורך לפרק ולארוז את המזוודות כל יום מחדש.

בואו למסע תענוגות מרגש למסתרי תרבות המזרח, כזה שלא תשכחו לעולם.


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ