מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות

צרו עימנו קשר

שייט על הסיין – מאמר: סיכום טיול אומנות מאת ד"ר אפי זיו

נהר הסיין

יום מס’ 1 – יום ששי, 23.8.13 עלינו בשעה 0600 בבוקר על טיסת אל על לפריז. עם הגעתנו נסענו למלון, מפואר וממוקם היטב במרכז העיר. יום זה היה בבחינת בונוס לכולנו, היות ואנו טסים רק באל על, הקדמנו ביממה לפני העלייה לספינה בפריז. אחר הצהרים יצאנו לסיור ראשון בעיר, עלינו בשדרת האליזה אל עבר שער הניצחון, סיירנו סביבו ושמענו את סיפור הקמתו. משם המשכנו לאורך שדרת האליזה וסיימנו את הסיור בביקור ב”ארמון הקטן”. שם ראינו חלק מתצוגת הקבע של המוזיאון. כולנו הלכנו לישון עייפים לאחר לילה כמעט ללא שינה.

יום מס’ 2 – יום שבת, 24.8.13 עזבנו את המלון עם המזוודות ויצאנו לסיור נפלא באתרי העיר באוטובוס. המדריך המקומי, גדעון, הפתיע אותנו בשפה העברית שלו וכולנו נהנינו מהסבריו המתומצתים והבהירים. התחלנו באזור לה דפנס, ה”מנהטן של פריז”, המשכנו אל שדרת האליזה, חצינו את הסיין על גשר אלכסנדר ה-3 המקושט ופנינו אל עבר האינבליד, מקום קבורתו של נפוליון. סיירנו בפלס קונקורד, ראינו את כנסיית המדלן ואת ארמון האליזה. את הפסקת הקפה עשינו בכיכר הבסטיליה. המשכנו בגדה השמאלית אל הפנתאון, ירדנו לראות את ארמון לוקסמבורג והגנים, חצינו את האי וראינו את מרכזה של פריז, מול כנסיית נוטרדאם המפורסמת. את הפסקת הצהרים עשינו בכיכר האופרה ושם נהנינו משעתיים של שוטטות באזור הסואן והמעניין הזה. בשעה 1500 הגענו אל הספינה. התקבלנו בסבר פנים יפות על ידי אנשי הצוות, קיבלנו את החדרים המרווחים, פרקנו מזוודות, שמענו הסברים על החיים בספינה והוראות הביטחון עליה והגענו לארוחת הערב הראשונה על הספינה. הארוחה הייתה טעימה להפליא, התפזרנו איש איש לחדרו ללינת לילה.

יום מס’ 3 – יום ראשון, 25.8.13 לאחר ארוחת הבוקר השתתפנו בתרגיל המדמה מצב חירום. התכנסנו בלובי למפגש הכרות עם אנשי הקבוצה. כל אחד סיפר מעט על עצמו ונוכחנו לדעת כי אנחנו חבורה מרתקת של אנשים מכל קצווי הארץ ומקשת רחבה של מקצועות ועיסוקים. לאחר ארוחת הצהרים, ירדנו לשעתיים אל הכפר הקטן והציורי לס אנדליס. שוטטנו בסמטאות העיר, שמענו רבות על המקום ועל הגיבור המקומי – ריצ’ארד לב הארי, מלך אנגליה. לאחר ביקור בכנסייה המקומית, המפוארת יחסית למקום, שם שמענו קצת על מבנה הכנסייה, קינחנו כולנו בקפה, בבית הקפה המקומי, היחיד שהיה פתוח. משם חזרנו ועלינו אל הספינה אשר החלה לאחר זמן קצר, בהפלגה. לאחר מנוחה קצרה, הוזמנו אל הלובי לקפה ועוגה, לצלילי הפסנתר – נחמד מאד. בשעה 1700 שמענו את הרצאתו של אפי על ההיסטוריה של צרפת, ההיסטוריה של דוכסות נורמנדיה והקשר ההדוק אל אנגליה, מלחמת מאה השנים ופועלה של ז’אן ד’ארק. לאחר מכן השתתפנו בקוקטייל של רב החובל ובו הוצגו אנשי צוות הספינה ואכלנו ארוחת ערב.

יום מס’ 4 – יום שני, 26.8.13 קמנו מוקדם ויצאנו באוטובוס לנורמנדי עלית עם המדריכה הצרפתייה, וירג’יניה. ראינו נוף מעניין, ביקרנו בעיר הנמל לה-הבר ושמענו אודותיה וגם על סוגי הפרות הידועות של האזור… משם המשכנו לעיירה הציורית אטרטה אשר נופיה וצוקיה שימשו השראה ותפאורה לציירים רבים, בהם קורבה, מונה ואחרים. שוטטנו ברחובות, חלק טיפסו על הצוקים וחזרנו משם לספינה. לאחר ארוחת הצהרים יצאו חלק מאנשי הקבוצה לסיור קצר בעיירה שלחופה עוגנת ספינתנו. ביקרנו בכנסייה העתיקה של העיר וברחובות השוממים. אחר הצהרים שוב הוזמנו לקפה ועוגה ושמענו הרצאה של אפי על הציור במאה ה-19 לפני הופעת האימפרסיוניזם. ארוחת ערב ולאחריה הופעה בלובי בה הושמעו מיטב השאנסונים הצרפתיים , חלק מהקבוצה אף פצח בריקוד סוער.

יום מס’ 5 – יום שלישי, 27.8.13 יצאנו בבוקר באוטובוס אל העיר הונפלר. לפני הגעתנו אל העיר חצינו את הסיין את גשר המיתרים הארוך – 2100 מטר, והגבוה – 230 מטר והתפעלנו כמובן. טיילנו בעיר עם המדריכה פולי, שמענו את סיפורה של העיר ולמדנו על היותה ערש האימפרסיוניזם. בזמן החופשי שוטטנו ברחובות על בתי הקפה האלגנטיים, צפינו במזחים הרבים – העתיקים והחדישים וחזרנו לצהריים לספינה. לאחר ארוחת הצהרים שמענו הרצאה של אפי על האימפרסיוניזם ועל ביתו של מונה בו נבקר בעוד יומיים. לאחר ההרצאה הוקרן סרט על חייו של מונה. כרגיל, הגישו לנו קפה ועוגה ולאחר ארוחת הערב חלק מאנשי הקבוצה יצאו לסיור, באופן חופשי בעיר וראו מופע אורות מרתק בחזית הקתדראלה המפורסמת של רואן.

יום מס’ 6 – יום רביעי, 28.8.13 היום היה יומה של העיר הקסומה – רואן. בבוקר יצאנו ברגל לראות את הקתדראלה המפורסמת של העיר. נזכרנו בסדרת הציורים של מונה, נכנסנו פנימה וסיירנו בכנסייה הענקית. משם הלכנו למוזיאון של האמנויות היפות הגדול של רואן. חוץ מתצוגת הקבע המרתקת, הייתה שם למזלנו, תערוכה גדולה וממצה של הציור האימפרסיוניסטי. בחנו את הציורים, התמוגגנו מהצילומים מהתקופה וחזרנו לספינה לארוחת צהרים. מיד לאחר הארוחה ירדנו שוב אל העיר, שוטטנו במדרחוב, ראינו את השעון האסטרונומי הדו צדדי. משם המשכנו במדרחוב אל המונומנט שנבנה במקום המדויק בו הועלתה ז’אן ד’ארק ב – 30 למאי שנת 1431. במקום מיתמר צלב ענק המציין את מקום העלאתה על המוקד וביקרנו בכנסייה החדשה יחסית המוקדשת לה. משם המשכנו, כל אחד באופן עצמאי להסתובב בעיר. לפני ארוחת הערב שמענו עוד הרצאה, והפעם היה הנושא – הפיסול במאה ה-19 עם דגש על רודן, אותו נראה כשנבקר בפריז במוזיאון שלו.

Paris_Articles

יום מס’ 7 – יום חמישי, 29.8.13 היום הוא יומו של קלוד מונה. מיד בבוקר נסענו אל ביתו. בקרנו בביתו הגדול, בגנים המטופחים להפליא, עלינו על הגשר המפורסם, הידוע כה רבות מציוריו והשקפנו על פרחי המים, הנופרים, הערבה הבוכייה, חבצלות המים ועוד סוגים רבים. נכנסו אל הסטודיו הענק שלו, אשר משמש כיום כחנות מזכרות גדולה, גם שם נהנינו. יצאנו מהמתחם ולאחר הפסקת קפה קצרה הלכנו לאורך הרחוב הראשי של העיירה עד לכנסיה אשר מאחוריה נמצא הקבר המשפחתי של מונה, אשתו השנייה אליס, בניו וחלק מילדיה של אליס. הלכנו אל האוטובוס וחזרנו לספינה, אשר מיד הפליגה לכיוון פריז. לפני ארוחת הערב החגיגית שמענו את הרצאתו האחרונה לטיול זה של אפי, בה התרכזנו בליבון ההבדלים והמאפיינים של הסגנון הרומנסקי והגותי. כמו כן שמענו הוראות מנהלה אחרונות לירידה מן הספינה ששימשה אותנו בנוחיות ובשרות יוצא מן הכלל במשך ימי הטיול. הערב נפתח בקוקטייל חגיגי, לאחריו נכנסו למסעדה ובה הוגש לנו תפריט עשיר במיוחד. הוצגו בפנינו, בטקס חגיגי, כל אנשי צוות הספינה. לאחר ארוחת הערב, הגשנו את התשר לאנשי הספינה, אשר כל הנוסעים השתתפו בו. נהנינו עוד מהמוסיקה, שתינו והתפזרנו לחדרים.

יום מס’ 8 – יום ששי, 30.8.13 זהו היום של פריז. יצאנו בבקר באוטובוס לגני טיולרי, למדנו על המקום, טיילנו והכרנו כמה פסלים מתוך עשרות הפסלים המפוזרים בגנים. נכנסנו אל מוזיאון האורנג’רי, המוזיאון הידוע ובו ציורי הענק של מונה המתארים את פרחי המים מהגנים שלו בג’יברני. סיירנו גם בקומה התחתונה ובה יצירות משל רנואר, סזאן, מטיס, פיקאסו ורבים אחרים. חצינו את כיכר קונקורד אל עבר כנסיית המדלן, נכנסנו אליה והתפעלנו מהמבנה הניאו-קלאסי המרשים מאד. לפני שעלינו לאוטובוס הספקנו לסייר, קצת לקנות, בחנות המעדנים הידועה והיקרה – פושון. חזרנו לארוחת הצהרים לספינה. אחרי ארוחת הצהרים יצאנו שוב לטייל ושמנו פעמינו אל אחת הכנסיות היפות בעולם, כנסיית סנט שאפל. התפעלנו מהקומה התחתונה והשיא היה בקומה העליונה המתנשאת עד לגובה של 17 מטר. זו הכנסייה האופיינית ביותר של הסגנון הגותי – עמודים וויטראג’ים, בלי קירות בכלל. משם המשכנו אל האולם המרשים, הנקרא קונסיארג’רי וראינו גם את התא בה הושמה במאסר מארי אנטואנט עד שנלקחה משם אל הגיליוטינה שבכיכר קונקורד. משם המשכנו אל הקתדראלה של פריז, הלא היא נוטרדאם של פריז. שמענו על החזית המרשימה, נכנסנו פנימה לסיור ויצאנו כדי לראות את צידה האחורי. עשינו הפסקה קצרה וחזרנו באוטובוס לספינה, לארוחת ערב אחרונה.

יום מס’ 9 – יום שבת, 31.8.13 זהו יומנו האחרון, והארוך מאד בפריז. יום גדוש ביותר ציפה לנו. תחנתנו הראשונה הייתה מוזיאון האורסיי . במשך כשעתיים סיירנו במוזיאון הנפלא, שהיה פעם תחנת רכבת ועבר הסבה נפלאה למוזיאון, אחד החשובים בעולם. התעכבנו על יצירות ניאו קלאסיות של אנגרה, קבנל, בוגרו ועוד. ראינו את המעבר לריאליזם של גוסטב קורבה, אונורה דומייה ופגשנו ב”מלקטות” של מילה. עלינו לקומה החמישית אשר עברה שיפוץ יסודי בשנים האחרונות והתגלה בפנינו עולמם המופלא של האימפרסיוניסטים. הכרנו רבות מהיצירות אשר ראינו במוזיאונים שכבר ביקרנו במהלך הטיול, או בהרצאות ששמענו על הספינה. ירדנו לקומה השנייה כדי לסיים עם ואן גוך וגוגן. המוזיאון הבא היה המוזיאון של רודן. צפינו ולמדנו על יצירותיו החשובות ויצאנו משם בטעם של עוד. משם נסענו אל מרכז פומפידו, עמדנו על מרכיבי הבנייה החדשנים של המבנה, ניצלנו את הזמן גם לארוחה קלה וצפינו באמנים הרבים שפעלו בכיכר הגדולה. תחנתנו הבאה הייתה מוזיאון קלוני, המוזיאון הלאומי לימי הביניים. התפעלנו ממעשי האומנות הרבים שם, ראינו את הטבעת משנת 1300 אשר עליה חקוקות המלים – מזל טוב, אך התאכזבנו לשמוע, כי גולת הכותרת של המוזיאון – סדרת השטיחים של “הגבירה וחד הקרן” הושאלה למוזיאון ביפן. התנחמנו בספרים ובגלויות. אחרי המוזיאון, נשארה לנו עוד שעה קלה אותה ניצלנו לשיטוט בסמטאות הרובע הלטיני המקסימות ומשם שמנו פעמינו אל שדה התעופה, לטיסה הביתה. באוטובוס הוגשה לאפי מעטפה עם תשורה נדיבה של אנשי הקבוצה. זו הזדמנות שלי להודות שוב על כך לכל אחד ואחת.

כך הסתיים לו טיול שייט על הסיין נפלא בו שילבנו נופש, שייט, עיירות קסומות, אמנות, תרבות והנאה. היה זה טיול ממצה של תקופת האימפרסיוניזם ואני משוכנע כי כל אנשי הקבוצה מכירים כעת טוב יותר את התפתחות האמנות של המאה ה-19.