מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות

צרו עימנו קשר


איים בזרם – הפיורדים הנורבגיים והאיים הבריטיים

טיול מאורגן בנורבגיה – הפיורדים, הטרולים ושמש חצות. ההיסטוריה, הנופים, הערים והמפלצת באיים הבריטיים

בכל שנה, בערך מאמצע מאי ועד יולי, השמש בצפון נורבגיה לא שוקעת. בשעות הערב היא נעה, כדור אדום וזוהר, קרוב למים וצובעת את השמיים בשלל צבעים. קרוב לחצות הנשימה נעתקת: השמש מגיעה סמוך לקו האופק, נוגעת לא נוגעת בו ושוב עושה את דרכה מעלה, לרום השמיים – במה שהוא למעשה סיומה של שקיעה ותחילתה של זריחה. התופעה, הנקראת “שמש חצות”, היא אחת האטרקציות המפעימות של המדינה הצפונית.

הקיץ הוא הזמן המתאים עבור טיול מאורגן לנורבגיה, שזכתה לכינוי “ארץ הפיורדים”, ולא רק בשל “שמש חצות”: מזג האוויר נעים לטיול, השלגים עדיין מכסים את פסגות ההרים, אבל תחילת עונת הפשרתם מביאה את המפלים השוצפים לשיא זרימתם והיום הארוך מאפשר לראות הכול ללא מגבלות.

אם נדרוש לפירוש כינוייה של נורבגיה, הרי שגיירנגר פיורד – שנכלל ברשימת אתרי המורשת העולמיים של אונסק”ו כ”מלך הפיורדים” – הוא ההסבר הראוי. מצוקים תלולים וגבוהים מסמנים את תוואי הפיורד הארוך והצר, שמימיו הכחולים כה צלולים ומזמינים. שייט במורד הפיורד הוא הדרך הנכונה לחוות את עוצמתו של הטבע, בין מפלי המים האדירים והתצפית על ההרים. “דרך הנשרים”, המפותלת מסתיימת בנקודת תצפית מרהיבה על הפיורד ועל אזור אגמי הקרח.

ואם את הפיורד חוצים בשיט, את הדרך המרהיבה הבאה עושים באמצעות רכבת: מהכפר פלאם אל אזור מירדאל. 20 קילומטרים של מסילת ברזל שמתפתלת בתוך נופים עוצרי נשימה: קרחונים, מפלים גועשים, פסגות מושלגות, כפרים המוקפים בהרים תלולים ומרחבים עצומים, שהעניקו לה ובצדק את התואר “מסע הרכבת המרהיב בעולם”. לא רק הפיורדים הקנו לנורבגיה את תהילתה, גם הטרולים. על פי המיתולוגיה המקומית, היצורים בננסיים והכעורים שנקראים טרולים חיים בהרים וביערות ותחביבם הוא לחטוף נסיכות צעירות באישון ליל. לצד הטרולים הרעים, שחוששים מאור שמש ישיר, שעלול לגרום להם להתפוצץ, ישנם גם טרולים טובים, שנוכחותם בבית מביאה מזל טוב וברכה. כל כך מושרשים הטרולים בחיי המדינה, עד כי “דרך הטרולים” הוכרה כדרך תיירות לאומית. 11 פיתולים צרים ותלולים יש בה, ולאורכה הוקמו מרפסות תצפית מרחפות שמהן ניתן לחזות בנוף המרהיב של העמק.

ומהטבע – לעיר. אמנם אוסלו היא בירתה של נורבגיה, אבל במאות ה-12-13 מילאה את התפקיד העיר ברגן, ששוכנת על חצי-אי לשפתו של האוקיינוס האטלנטי ומוקפת שבעה הרים. זוהי עיר הנמל השנייה בגדולה במדינה וקרבתה לים הפכה אותה לצומת מסחרי חשוב בעיקר בימי הביניים, עד לשריפה הגדולה שהתרחשה בה ב-1702 וכילתה מרבית מבתיה.

כיום היא משמשת כבירת התרבות של נורבגיה וידועה בזכות התיאטראות, המוזיאונים והתזמורת הפילהרמונית שלה. בעיר הציורית שוכן הרובע העתיק בריגן, שהוכרז כאתר מורשת עולמית, יש בה שווקים ססגוניים וגם רכבל אחד שמוליך את המטיילים אל נקודת תצפית על העיר כולה.

בין אוסלו לברגן התפתלה בעבר “דרך המלך”, סוסים ומרכבות נהגו לעבור בה ולהעביר דברי דואר וסחורות. לאחר הטיפוס הארוך במעלה הדרך התלולה, נהגו הרוכבים העייפים לעצור למנוחה בסטלהיים, להתרענן ולהחליף את סוסיהם באחרים. שם, אל מול הנופים של העמק הירוק ובין מפלי המים השוצפים שוכן מלון מהמאה ה-19, ששימש את החיילים הנאצים במלחמת העולם השנייה כאתר שבו הם שיכנו את בני משפחותיהם. מאתיים שנה אחרי ששריפה השתוללה בברגן, האש אחזה בכל בתיה של העיר אלסונד הממוקמת סמוך לחוף הדרום-מערבי של המדינה, על שלושה איים שחוברו ביניהם בגשרים. 11 אלף בתיה, העשויים עץ, נשרפו בלילה מר ונמהר אחד, אולם מתוך עיי החורבות צמחה תוך שלוש שנים “עיר האר-נובו המושלמת ביותר באירופה” – פנינה ארכיטקטונית מובילה.

טיול מאורגן לנורבגיה ולאיים הבריטים

מידע על קרוז לפיורדים מקופנהגן >>

סודות האיים ימי הקיץ המהבילים בישראל גורמים לנו להשתוקק ולהזדקק לקרירות נעימה, כזו שתעטוף אותו מכל כיוון. זו הסיבה שאלפי מטיילים יוצאים מדי שנה לטיול מאורגן בנורבגיה ובמדינות הקרירות בכלל, מעין הפוגה הכרחית מהחום והלחות המזרח תיכונית. מלבד ארצות סקנדינביה, אחד היעדים הפופולריים בעונה זו הם האיים הבריטיים, קבוצת איים במערב יבשת אירופה שכוללים את אנגליה, אירלנד, סקוטלנד ואחרים.

ההיסטוריה של האיים הללו מושפעת ממיקומם האסטרטגי – בין צרפת לאנגליה. את מספר הפעמים שהן החליפו ידיים בין שתי המעצמות הללו קשה לספור. האי גרנזי למשל, הממוקם שמונה קילומטרים בלבד מתעלת למאנש הצרפתית, הוא חלק משטחי החסות של הכתר הבריטי אולם אינו שייך לממלכה המאוחדת. מבלבל, אין ספק. אולם עד שהתקבעה השליטה וחולקו האיים, במלחמת העולם השנייה היו האיים יעד נחשק לצבא הגרמני, שהאמינו כי דרכם ניתן לכבוש את בריטניה כולה. אמנם האיים היו השטח הבריטי היחיד שהיה תחת השליטה הגרמנית, אולם זה לא עזר לצבא הנאצי וב-1945 שוחררו האיים מעול הכיבוש.

סמוך לאיי התעלה, בצפון צרפת, נמצא האזור שבו התרחשה נקודת המפנה של מלחמת העולם השנייה וראשית הקץ של גרמניה הנאצית, הידועה בכינוי “הפלישה לנורמדי”. אזור הפלישה היה בעיירה ארומאנש, שם שוכן מוזיאון המוקדש ליום הנחיתה – ה-DAY-D. הביצורים הגרמניים עדיין נמצאים במקום, כמו גם בית הקברות לחללים האמריקאים שמצאו בו את מותם.

המעגן המרכזי של בריטניה במלחמת העולם השנייה היה בעיר הנמל הצפונית ליברפול. עובדה זו הביאה לגל של הפצצות מהאוויר שכוונו נגדה והרסו מחצית מבתיה. אולם בניגוד לערים אחרות לא הצליחה ליברפול לאסוף את השברים ובמשך תקופה ארוכה הייתה מוזנחת ובעלת רמת אבטלה גדולה, עד שלפני כעשור הפכה מתיחת פנים נרחבת והפכה לאחת מבירות התרבות של אירופה. האטרקציה התיירותית האהודה ביותר היא רציף אלברט ובו שפע של בתי קפה, מסעדות, ברים, מוזיאונים וחנויות מעוצבות. שני לה רק מוזיאון הביטלס, הלהקה האהובה שצמחה מהעיר ושמרה לה אמונים גם בשיא תהילתה.

בין האיים הבריטיים נכללת גם סקוטלנד, שאדינבורו בירתה נחשבת כעיר היפה באיים ויש הטוענים בלהט כי מדובר ביפה בערי תבל. אפילו אונסק”ו מסכימים והכריזו על כולה כאתר מורשת עולמי. אמנם החומה שהגנה על העיר העתיקה כבר מזמן איננה, אבל האזור שומר על צביון ימי הביניים שלו ואותו ניתן לחוות ברחוב שמקשר בין ארמון הולירוד, ביתם של מלכי סקוטלנד ובין טירת אדינבורו, שממוקמת על ראש צוק וחולשת על העיר כולה. עוד בעיר: כיכר הפרלמנט, מוזיאון הילדות, רחוב פרינסס הממותג, רחוב רויאל מיל, שבו גורדי שחקים מהמאה ה-,12 וגולת הכותרת של אדינברו: פארק הולירוד, פנינה של טבע פראי בלב העיר.

נופיה הירוקים ורחבי הידיים של סקוטלנד עוצרי נשימה, יפה מכולם הוא חבל הטרוסקס המשובץ כפרים קטנים וציוריים השוכנים בינות לאגמים כחולים עמוקים שבתוכם משתקפים המראות הקסומים. הידועים בהם הוא “לומונד”, האגם הצר והארוך, עם זאת הגדול ביותר במדינה, הנמצא למרגלות ההרים. בתוכו פזורים איים קטנים וירוקים שחלקם הוכרזו כשמורת טבע. וגם אגם קתרין שעל גביו נעה בלאט ספינת קיטור שנושאת את שמו של סר וולטר סקוט, הסופר הלאומי של סקוטלנד.

וכמובן, אי אפשר לעסוק באגמיה המרהיבים של סקוטלנד מבלי להזכיר את המוכר והידוע מכולם: לוך נס, שבמשך שנים הסעיר את דמיונם של רבים שהגיעו למקום לחפש את המפלצת שמסתתרת בקרקעיתו העמוקה. חידת המפלצת התמוהה פרושה לראווה במוזיאון שמסקר גם את תולדות האגם.

בנופיה הירוקים של סקוטלנד יכולים להתחרות רק מרחביה של אירלנד. בפארק הלאומי קילארני, למשל, נמצאת שרשרת ההרים הגבוהה ביותר באי. היא מתובלת באגמים קטנים שהקרחונים השאירו מאחוריהם, מוקפת העצי אורן ואלון מהגדולים בעולם, והשקט המהדהד בה מופר רק עם שאון המים הנשפך מהמפל השוצף והגועש. בלב הפארק שוכנת “אחוזת מוקרוס”, ספק בית אצולה בו ביקרה המלכה ויקטוריה, ספק בקתת ציידים שהייתה בבעלותה של משפחת גינס המפורסמת מהמאה ה-18.

עוד ארמון פאר נמצא במצודת בלארני הגדולה, שבראשו נמצאת אבן גדולה שעליה הכתירו מלכים, והאגדה מספרת שמי שינשק אותה יזכה ליכולת דיבור רהוטה. לא רחוק ממנה נמצאת העיר קורק, השלישית בגדולה באירלנד. בירת הרפובליקה האירית והעיר הגדולה במדינה היא דבלין, “האי הירוק”, שהוקמה במאה ה-10 על ידי הוויקינגים. בשנים האחרונות יוצאת העיר מהאפרוריות שליוותה אותה, והופכת למרכז צעיר ותוסס. בין טריניטי קולג’, עם הספרייה העתיקה ביותר באירלנד ובין מבשלת גינס העתיקה, שהחלה בייצור הבירה ב-1759, העיר מציעה נוף אורבאני מיוחד ותרבות עשירה.

בעוד שדבלין היא בירת המדינה, בלפסט היא בירת צפון אירלנד. עיר תעשייתית גדולה וחשובה, שהייתה מוקד להתרחשויות היסטוריות ותרבותיות באירלנד. אולם על אף חשיבותה של בלפסט, המקום התיירותי ביותר בצפון אירלנד הוא “סוללת הענקים” – תופעה גיאולוגית מדהימה של אלפי עמודי בזלת משושים וסימטריים החודרים אל תוך הים, יוצרים מראה בלתי נשכח.

הדרך הנוחה ביותר לחוות את נפלאות ארץ הפיורדים וגם את האיים הבריטיים היא באמצעות שייט לפיורדים בספינות פאר, שכולל סיורים מודרכים בעברית באתרי התיירות המרכזיים.


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ