מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות

צרו עימנו קשר


הודו כי טוב

הדרך הטובה לחוות את נפלאות הודו היא במסע בערים המרכזיות, הססגוניות והייחודיות שלה ואם כבר אנחנו כאן, שלא נעמוד משתאים מול יופיים של האיים המלדיביים?

אמנם הודו היא מדינה אחת, אבל אין עוד מקום אחר בעולם שמציע שפע של מראות וחווית כמוה. הודו שוכנת על רוב תת היבשת ההודית בדרום אסיה והיא המדינה השביעית בעולם בגודלה והשנייה בעולם בגודל אוכלוסייתה. מיליארד אנשים חיים בשטחה והם דוברים לא פחות ממאה ניבים ושפות, ומאמינים בדתות שונות, לרוב בזרמי ההינדואיזם השונים ומשכך, כיצד אפשר לחוות את הודו בטיול אחד?

בעיקר אם מתמקדים בערים המרכזיות והחשובות שבה. זו הסיבה שטיולנו יתחיל בדלהי, עיר הבירה, שבה נמצאים כמה מהמבנים היפים והמפוארים בעולם. למשל המקדש הבאהי שבנוי בצורת פרח הלוטוס, הפרח הלאומי, תשעת פתחיו מובילים לתשעה שבילים, החולפים על פני תשע בריכות.

ההיסטוריה של דלהי מסופרת באמצעות המונומנטים הנמצאים בתחומה, חלקם נותרו כעדות לבירה ששכנה במקום עוד מימי המוגולים (אימפריה שראשיה היו שליטים מוסלמיים ממוצא מונגולי). כמו למשל המבצר האדום, שקיבל את שמו הודות לאבן האדומה שממנה נבנה ומסגד הג’אמה הגדול ביותר בהודו. ניצחון האסלאם בהודו ב-1193 ניכר עד היום בעיר, הודות לקוטאב מינר, מגדל מעוטר בן 70 מטרים שהיה לסמל הניצחון. מכאן נמשיך לחזות במבנים הקולוניאליים המעטרים את העיר, בהם בית הפרלמנט, עדות לתקופת שלטונם של הבריטים בעיר. בין ביקור היסטורי אחד למשנהו, נבקר בשווקים הססגוניים של דלהי ונצטייד בבדים, תכשיטים ותבלינים מסורתיים. 

עד כמה שיפים ומפוארים המבנים של דלהי, המבנה המפואר ביותר בהודו נמצא בעיר אגרה. ועד כמה שהטאג’ מאהל עוצר נשימה, הסיפור שמאחוריו מרשים עוד יותר: בנה אותו הקיסר שאה ג’האל לזכרה של אשתו האהובה שכונתה מומותאז’ מאהל (גבירת הארמון), שמתה בזמן שילדה את ילדם ה-14. ב-13 הלידות היה נוכח שאה ורק מהאחרונה נעדר. אכול רגשות אשם הורה לבנות אחוזת קבר מפוארת שתנציח את אהבתם. בבניית המבנה השתתפו 20 אלף פועלים והיא ארכה 22 שנה.

העיר אגרה שימשה כבירת השליטים המוגולים משנת 1526, ובניינים נוספים שרדו מאותה תקופה: הטירה האדומה, הטאג’ הקטן ומסגד הפנינה. בביקורנו בעיר נראה גם את המוזיאון הייחודי לאומנויות מוגוליות ואתרים נוספים.

לא רחוק מאגרה, בלב המדבר, שוכנת פטהפור סיקרי, עיר שהוקמה על ידי השליט המוגולי אכבר כדי שתשמש כבירתו. נבנו בה מספר מבנים המהווים את פאר הארכיטקטורה בעיר, אולם בשל מחסור במים נאלץ אכבר להתקפל ולשוב לאגרה. עד היום עומדים בעיר “השער הנשגב”, שער העיר העצום, קבר אשת הקיסר, שנראה כקופסת תכשיטים, קברו של אכבר, שנבנה עבורו בעודו בחיים ומקדש לאל שיווה שבסמוך אליו פועלים שווקים צבעוניים.

מכאן נשים פעמינו אל ג’איפור. בשנת 1875, מאה שנה לאחר שנבנתה, הורה השליט המקומי לצבוע את כל חזיתות בתי העיר בצבע ורוד כהה, כסמל להכנסת אורחים לקראת ביקורו של הנסיך אלפרד מוויילס. המסורת הזו, של צביעת הבתים בתוך החומות נמשכת עד היום והיא זו שהעניקה לג’איפור את הכינוי “העיר הוורודה”. נטייל בעיר העתיקה שמקדשים וארמונות הם חלק מקסמה, נבקר בארמון המלוכה המרכזי ונחזה ב”ארמון הרוחות” מרובה החלונות, שנבנה כדי לאפשר לנשים לצפות בהמון. נראה את מצפה הכוכבים הייחודי ונסייר במצודת אמבר, נצפה בתעשיית טווית השטיחים ובפעילות במקדשים ולא נעזוב בלי ביקור בבזאר הגדול.   

אי אפשר להגיע להודו מבלי לחוות ולו במעט את הרעש, הצפיפות וההמולה האופייניים לה. מומבאי היא המקום המתאים ביותר לכך. עם למעלה מ-12 מיליון תושבים , זוהי העיר הגדולה ביותר במדינה ואחת מחמש הערים הגדולות בעולם. היא ממוקמת על מספר איים שחוברו לחוף המערבי של הודו באמצעות גשרים ועברה דרך ארוכה מאז שאוכלסה בידיי דייגים ועד להיותה הבירה הכלכלית והתרבותית של המדינה.

כדי לחוות את העיר במלוא עוזה נגיע למכבסה הגדולה בעולם, מתחם ענק שבו אלפי אנשים מכבסים בכל רגע נתון את בגדיהם. מכאן נמשיך אל “שער הודו”. המבנה הקולוניאלי שהוקם לפני בואו של מלך אנגליה לעיר בשנות העשרים של המאה הקודמת  ושלצידו שוכן מלון טאג’ מאהל המפורסם והמפואר.

אחרי ההמולה של מומבאי, נעלה ונרגע על אניית התענוגות שתוביל אותנו בהמשך המסלול. תחנת העגינה הראשונה שלנו תהיה במדינת קרלה, בעיר קוצ’ין (כיום קוצ’י). במשך מאות שנים הייתה העיר מרכז סחר לתבלינים של תת היבשת ובשל מיקומה האסטרטגי – ציר מסחר בין אינדונזיה לאירופה – עברה מיד ליד: מהפורטוגזים אל ההולנדים ומהם לבריטים, עד שהפכה לחלק מהאיחוד ההודי במאה ה-18. בעבר הייתה העיר משכנה של קהילה יהודית גדולה, אולם מרבית חברי הקהילה עזבו אותה, מותירים מאחור את בית הכנסת העתיק ואת הרובע היהודי.

בביקורנו בעיר נבקר בכל אתריה המרכזיים ואף נרחיק לחוות את מדינת קרלה האקזוטית, שונה כל כך מכל מה שראינו עד כה בהודו. מרצועת החוף הארוכה שלה מסתעפות תעלות מים מלאכותיות וטבעיות שמתחברות לנהרות, לאגמים וללגונות. נעלה על סירה בסגנון מסורתי ונצא לשייט מרתק העובר דרך מטעי תה וקקאו ושדות אורז. לאורך המסלול שלנו נחזה בחיי היום יום של הכפרים: הדייגים המתקנים את הרשתות, הנשים הטוות חבלים מקליפות קוקוס ומצהלות הילדים.

750X300

קרובים כל כך אל האיים המלדיביים, לא נפסח על ביקור בהם. האיים הפזורים באוקיינוס ההודי הפכו לשם נרדף לתענוגות החיים ולא בכדי. הם התברכו בלגונות בצבע טורקיז, שוניות אלמוגים מרהיבות מהיפות בעולם, חול צח ודקלי קוקוס.

1,190 איי אלמוגים מרכיבים את המלדיביים, חלקם קטנים כל כך עד כי הם מאכלסים רק בית מלון אחד. במהלך השיט שלנו נעצור באיים הורה (Hurra) והימאפישי (Himmafish) ונבקר בעיר הבירה מאלה (Male), שם נזכה להצצה לחיי המקומיים ונוכל לטבול בים ולשחות בין אלפי הדגים, צבי הים והאלמוגים.   

לפרטים נוספים על הטיול לחצו כאן


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ