מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות

צרו עימנו קשר


טיול מאורגן לניו-זילנד – בין הטבע והשלווה

ניו זילנד

באוגוסט 1768 יצאה הספינה “אנדבר” מאנגליה ועשתה את דרכה אל החצי הדרומי של כדור הארץ. לאחר למעלה משנה ראה רב החובל, הקפטן ג’יימס קוק, יבשה באופק: זו הייתה ניו זילנד. “זוהי ארץ הפיורדים”, כתב קוק ביומנו ותיאר כיצד מצרי הים חודרים אל היבשה ומפלסים את דרכם בין ההרים האדירים. מוקסם מהנוף הבראשיתי הנגלה לעיניו. הקפטן הנועז המשיך במסעו, עד שהגיע למצר התשיעי. “אני מטיל ספק רב ביכולתה של ספינתי לצאת מכאן בשלום”, הסביר את החלטתו שלא לעבור בפתחו. דאוטפול סאונד, “מצר הספק”, כך נקרא המקום עד עצם היום הזה.

כיום הספינות עושות את דרכן בבטחה בין המצרים שבפיורלנד, ארץ הפיורדים, מקום משכנם של האגמים, המפלים, יערות הגשם העבותים וההרים המושלגים. כששטים במילפורד, מצד הים הצפוני, ניצבים פעורי פה מול הר מיטרה המושלג שמפסגתו שוצפים המים בשאון אל הים, מרטיבים את דובי הים הגדולים ששוכבים על הסלעים. בנקודה זו אי אפשר שלא להאמין לאגדה שמספרים המאורים, התושבים הקדמונים של ניו זילנד, על האל שאחז בקרדום, חצב בהרים, שפך מים ובעזרת אצבעותיו צבע את השמים והאדמה בשלל צבעים. ניו זילנד מורכבת משני איים, הצפוני והדרומי והיא אחת המדינות השלוות עלי אדמה. בשטח המתפרש על פני 268 אלף קמ”ר חיים ארבעה וחצי מיליון תושבים בלבד, כך נותרו להם אזורים נרחבים ריקים מאדם המעניקים לטבע את כל הבמה.

על פי מחקרים, לפני אלף שנה בקירוב הגיעו לאזור המאורים, ראשוני המתיישבים. שרידים להתיישבות המאורית הקדומה נמצאו בקרייסטצ’רץ’, העיר הראשונה בניו זילנד, שהוקמה ע”י ציידי לווייתנים, אבל גדלה בזכות מתיישבים אנגלים שהותירו חותם ארכיטקטוני בריטי על בתיה ורחובותיה. משנותיה הראשונות הקפידו מייסדיה לשלב בה פארקים וגנים ציבוריים, מגמה שנמשכת עד היום ומהווה את הסיבה לכך שהיא נקראת גם “עיר גנים”. ניו זילנד היא מדינה שהוקמה על ידי מהגרים והשפעותיהם ניכרות עליה. את העיר דניידין השוכנת בחצי האי הדרומי, למשל, הקימו מהגרים סקוטים שהגיעו לאזור ב-1848 ועיצבו את העיר בדמותה של אדינברו, עיר הבירה שהותירו מאחור. גילוי זהב בקרבת מקום הוביל לפיתוח מואץ של העיר, להקמת אוניברסיטה בתחומה ולהפיכתה לאחת מארבע הערים החשובות במדינה. דניידין זכתה גם להיכלל בספר השיאים של גינס, בזכות רחוב בולדווין, שנחשב לרחוב התלול ביותר בעולם.

למידע על קרוז לניו זילנד >>

אם הבחנתם בהשפעות צרפתיות בעיירה הציורית אקרואה שבחצי האי בקנס, לא טעיתם. העיירה הוקמה ע”י מהגרים צרפתים וחלק מרחובותיה היפים, שבהם מככבים בוטיקים יוקרתיים וגלריות לאומנות, נושאים שמות צרפתיים. “העלמה עם מאה המאהבים”, כך קראו המאורים לאוקלנד, העיר החשובה בניו זילנד. שבטים רבים חפצו לאחוז בה, וגם כיום שליש מתושבי המדינה מתגוררים בתחומה. בנויה בין חמישים גבעות געשיות ומוקפת מפרצי ים, אוקלנד מהווה בית למאות סירות ויאכטות, שהעניקו לה את הכינוי “עיר המפרשים”.      טיול מאורגן לניו זילנד יביא אתכם למוזיאון הלאומי, המרכז התת ימי המרשים, גני פרנל המרהיבים והמרכז הכלכלי, שהפכו את אוקלנד לחשובה אף יותר מעיר הבירה וולינגטון. העיר שוכנת במרכז המדינה, לחופי מצר קוק, על קו שבר גיאולוגי שגורם לרעידות אדמה קלות מספר פעמים בשנה. בנקודה הגבוהה של העיר שוכנים הגנים הבוטניים היפים. הליכה לאורכן תוביל את המבקרים אל בנייני הממשל המקומיים, בהם בניין הפרלמנט העתיק, ואל מוזיאון טה פאפא ובו תצוגות על הטבע, הגיאולוגיה וההיסטוריה של המדינה. בשיטוט ברחובותיה של העיר קשה לאמוד את יופייה, אולם כשמטפסים על הר ויקטוריה הסמוך ומביטים לעברה, המראה בלתי נשכח.

לא רק ההתיישבות בתחומה של ניו זילנד חדשה, גם מבחינה גיאולוגית היא נחשבת צעירה. העובדה כי הלוחות הטקטוניים עדיין נעים מתחתיה ומתחככים זה בזה, גורמות לתופעות עוצרות נשימה מעל פני השטח. למשל הפעילות הגאו-תרמית ברוטורואה אשר נמצאת באי הצפוני. גייזרים פולטים סילוני מים חמים מהאדמה, בריכות בוץ מפיצות ריח גופרית עז ומעיינות חמים מפעפעים מתוך טרסות צבועות בשלל גוונים – כל אלו הקנו למקום את השם “חגורת האש”. בקצה הצפוני של האי הצפוני נמצא את “מפרץ האיים”, שזכה לשמו הודות ל-150 האיים הפזורים בו. נסיעה לאורכו חושפת אותנו בפני חופים יפים ועיירות קטנות, בהן ראסל הציורית השוכנת על גבעה גבוהה שמפסגתה נשקף הנוף מרחיב הלב של כלל האיים.


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ