מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות

צרו עימנו קשר


טיול מאורגן לאיים הקנריים – גן העדן הטרופי של ספרד מאת יעל בן מרדכי

האיים הקנריים

“בעולם קיימת אירופה ובאירופה קיימת ספרד לספרד גן גדול ושופע שהוא האיים הקנריים…” (שיר עממי) ואכן, טיול מאורגן לאיים הקנריים הוא חוויה מסוג אחר, חוויה שנוצרת משילוב של נופים ירוקים עתירי מים עם נופים צחיחים ושחורים כתוצאה מפעילות וולקנית. חוויה של מפגש עם תרבות ואוכלוסייה עתיקה ומעניינת שהצמיחה ערב רב של תושבים צאצאיהם, לצד מהגרים רבים מספרד ומחופי צפון אפריקה. חוויה של מפגש עם צמחייה שונה לחלוטין ממה שמוכר לנו מטיולים ברחבי העולם, סוקולנטים, קקטוסים, יערות גשם, עץ הדרקון ועוד.

קבוצת האיים היא למעשה קצות רכס הרים געשי עצום, המתנשא מתחת לאוקיאנוס האטלנטי. מגוון עצום של נופים שונים באזור מצומצם יחסית – רמות געשיות מוזרות, יערות עבותים עטופים בערפילים, צוקים שגלי האוקיינוס מתנפצים אליהם, שדות מוריקים, כרמי גפני וזיתים וגושי בתי דירות, מלונות וחופים מכוסים מ”קיר לקיר” בנופשים.

הטופוגרפיה של האיים היא תוצאה של התפרצויות געשיות מקרקע האוקיאנוס האטלנטי. על רוב האיים נוצרו התרוממויות שיצרו ערוצים עמוקים היורדים אל מעמקי האוקיאנוס. בשל מיקומם של האיים הם מהווים חוליה חשובה בין אירופה, אפריקה ואמריקה.

האיים הקנריים הם מהשטחים המוגנים הנרחבים ביותר באירופה, 42% משטח האיים מוכרזים כפארקים או שמורות טבע וחוויה מיוחדת היא לסייר בהם ולעמוד על ייחודם, יופיים ושונותם הרבה.

האיים הם בני כ-30 מיליון שנה – “צעירים” יחסית עפ”י אמות מידה גיאולוגיות. כבר בעידן העתיק היה ידוע קיומם והם זכו למוניטין אגדיים של גן עדן, שהועברו מכותב קלאסי אחד למשנהו. מיתוס זה גם מתאים לכינוי שהודבק בימינו לאיים – “האיים בני המזל”. כבר היוונים והרומים דווחו על איים אלה להם קראו “The happy Islands”. עפ”י תיארוך בפחם, נקבע שהישוב המוקדם ביותר שנתגלה כאן הוא מ-200 לפנה”ס אם כי יתכן שהיו גם מקומות ישוב קדומים יותר.

בדקו גם >> טיול מאורגן לברזיל וארגנטינה

בימה”ב החלו האירופים להפליג אל האיים ואז כבר ישבו כאן שבטים, שחלקם עיינו זה את זה. האי טנריף לבדו היה מחולק ללא פחות מ-9 אחוזות פיאודליות. השערות שונות הועלו לגבי מוצאם של ראשוני התושבים באיים הקנריים – תושבים המכונים “גואנצ’ס” Guanches. יש הטוענים שאבותיהם הגיעו לאיים כבר לפני כ-4000 ש’. האתנו-גרפים סבורים, שראשוני התושבים היו מהגרים שהגיעו ממדבר סהרה, כ-1000 ש’ לפנה”ס ואף מאוחר יותר. הגואנצ’ס, למרות שמוצאם כנראה מצפון אפריקה, היו גבוהי קומה, בהירי שיער וכחולי עיניים. שעסקו בעיקר במרעה ובחקלאות. בנוף הוולקני של האיים נוצרו מערות טבעיות רבות ששימשו למגורים. עד היום אפשר לראות בהרים “שכונות” שלמות של מערות בהן מתגוררים לעתים כפריים.

התיאור האמין הראשון על נחיתת אירופים באיים הוא מסוף המ’ ה-13 או מתחילת המ’-14, כאשר נחת הקברניט מגנואה, לאנסארטו מאלוצ’ילו, באי שעתיד לשאת לימים את שמו. חולמים חיפשו אחר ה”ריו דה אורו” – נהר הזהב האגדי, שנאמר עליו שהוא זורם אל האוקיאנוס האטלנטי אי שם, בסביבות אותו קו רוחב של הקנריים. גם מיסיונרים שהיו נחושים בדעתם להציל נשמות ולהבדיל, סוחרי עבדים שביקשו למלא את המכסה – כולם עברו כאן, התיישבו באיים, אך רק כשנוסד המיסיון הפורטוגזי-איטלקי ב-1341, עלו האיים הקנריים על המפה.

האיים הקנריים

האירופים הראשונים שניסו לכבוש את הגואנצ’ס היו נורמנים מצרפת ב-1402, והמערכה האחרונה לכיבוש נסתיימה ב-1495, בהנהגתו של שכיר חרב מגאליסיה. אותן 100 ש’ היו רצופות מעשי טבח ומלחמות ומכירה סיטונאית של גואנצ’ס לעבדות. תוך 100 ש’ נוספות, נעלמה שפתם מן העולם והניצולים התבוללו בפולשים, קבלו את הנצרות ואימצו לעצמם שמות ספרדיים.

לנזרוטה, פוארטוונטורה, לה גומרה ואל היירו נכבשו ע”י אציל צרפתי – ז’אן דה בטנקורט, שקיבל את הרשאה לכך ממלך קסטיליה. במאי 1402 יצאו הכוחות מנמל La Rochelle ובקיץ אותה שנה נחתו בלנזרוטה, שם בטנקורט חתם הסכם ידידות עם ראש השבט גוואדריפה.

ואז ניסו לכבוש את פורטוונטורה, אך שם נתקלו בהתנגדות המקומיים. בטנקורט פנה לבית המלוכה הקסטיליאני בבקשת תגבורת ובזמן ששהה בקסטיליה, העביר את סמכויותיו לממלא מקומו Gadifer de la Salle. הוא חזר ב-1404 מצויד בתגבורת ובכתב הרשאה ממלך קסטיליה וב-1405 השלים את הכיבוש.

ואז פנה לגראן קנריה וללה פלמה אך ללא הצלחה. הוא כבש את לה גומרה ואל היירו ומסר את השלטון על השטחים שנכבשו לאחיינו Maciot de Bethencourt והוא עצמו חזר לצרפת שם מת ב-1425, מבלי לדרוך שוב על האיים שכבש.

גראן קנריה נכבשה ב-1478 ע”י כוחות שנשלחו ע”י פרדיננד ואיזבלה – המלכים הקתוליים. מגראן קנריה יצא כוח בהנהגתו של פרננדז דה לוגו ללה פלמה. הם נחתו על חוף Tazacorte וחתמו הסכם ידידות עם מנהיג השבט הבכיר מאיאנטיגו. מלכי מחוזות שניסו להתנגד חוסלו. רק הנסיך Tanausu הצליח להתקומם באזור טבוריינטה. דה לוגו הערים עליו, הצליח לשכנעו לקבוע פגישה וכשנפגשו, עצר אותו ואת אנשיו. הנסיך הושם באזיקים, נשלח לספרד אך לא הגיע לשם כי מת בדרך. כשהושלמה המלאכה בלה פלמה פנה דה לוגו לכיבוש טנריף. הוא נחת ב-1494 בחוף Anazo, חתם הסכם שלום עם ה- Mencey של אנאגה וגוימאר, אך כשהמשיך למרכז היבשה, נתקל בהתנגדות עזה של הגואנצ’וס שגלגלו עליו ועל אנשיו אבנים גדולות וטבחו בהם, טבח שמונצח עד היום ב-La Matanza = “הטבח” או ב-La Victoria = הניצחון. אלה ששרדו נסוגו חזרה לחוף Anazo ומשם הפליגו לגראן קנריה. הכיבוש הושלם ב-1496.

במידה ותעדיפו טיול מאורגן לספרד ופורטוגל מומלץ להתמקד בשלושה איים העשירים בנופים הגעשיים המדהימים, בצמחייה העשירה והייחודית, בחקלאות המפוארת, בתולדות ובתרבות הגואנצ’ס המעניינת ונהנה מהרב-גוניות והייחודיות של כל אי ואי.


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ