מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות

צרו עימנו קשר


הפיורדים בנורבגיה – הפלא של סקנדינביה מאת ד"ר שרית סגל

הפיורדים היפים בנורבגיה

מה יש בה, בנורבגיה? טבע מפעים ועוצר נשימה, נופים דרמטיים עשירים, מרחבים אין סופיים ותצורות נוף מרהיבות שאין דומה להן: קרחונים יבשתיים אשר כיסו אותה בתקופות קדומות, חרצו את ההרים והותירו אותנו משתאים מול פיורדים צרים ועמוקים, הרים ומעוקים תלולים שפסגותיהם מעוטרות בשלג וגם קרחונים ומפלים גועשים. שייט לפיורדים בנורבגיה, באותם פתחי מים ארוכים מלוחים וצרים שמהווים את רוב רצועת החוף של המדינה, הינו חוויה ייחודית המאפשרת צפייה בנופים יוצאי הדופן של אותם גופי טבע שהפכו את נורבגיה לכה מפורסמת.

מזג האוויר בפיורדים

החל מחודש מאי, העונה שבה מזג האוויר האביבי נעים לטיול, מתגלה הטבע בנורבגיה בשיא תפארתו: השלג החורפי, שכיסה את נורבגיה כמו שמיכת פוך עבה, מפשיר ומותיר כתמי לובן בוהקים שמעטרים את פסגות ההרים. תחילתה של הפשרת השלגים מביאה את המפלים שקפאו בעונת החורף לשיא שצף זרימתם והיום הארוך מאפשר לראות אותם ללא מגבלות. זוהי העונה המומלצת לביקור בפיורדים היפים ביותר שיש לנורבגיה להציע.

5 הפיורדים היפים ביותר בנורבגיה

1. Geirangerfjord (פיורד גיירנגר)- מוגדר כאתר מורשת עולמית של אונסק”ו וללא ספק הפיורד המדהים ביותר על פני כדור הארץ. הפיורד מתגאה במים הכחולים העמוקים שלו, פסגות ההרים המתנשאות והמפלים השופעים שלו, פיורד הגיירנגר הוא המקום לשוט בו בתוך נוף אגדי מפעים לב. בקרבתו נמצא את Geiranger Skywalk, פלטפורמה בגובה 1500 מטרים מעל פני הים, לתצפית מסחררת וגם את דרך הנשרים המתפתלת עד לנקודת התצפית Ørnesvingen ממנה ניתן לצפות בפיורד מגובה מעופם של הנשרים. זהו הפיורד המתוייר ביותר של נורבגיה. חלקנו (הילדים והנכדים בעיקר) אולי זוכרים אותו מהסרט “Frozen”? כן, הפיורד הזה. אורכו של הפיורד הוא 15 ק”מ והוא מסתיים בכפר Geiranger (גיירנגר).

חשוב לציין, ייתכן שהכפר זה לא יהיה בסביבתנו עוד זמן רב, מכיוון שחלק מההר Åknesfjället (הר אוקנס) צפוי לקרוס לתוך הפיורד (נקווה שלא בקרוב…) וליצור גלים אדירים שעלולים להרוס את כפר  Geiranger (גיירנגר). למזלם כנראה, תושבי הכפר יפונו עד אז, כאשר קיים מעקב צמוד אחר מצבו של ההר. בנוסף, ישנן תוכניות שנויות במחלוקת להניח קווי מתח על פני הפיורד.

שייט בפיורד הגיירנגר מאפשר צפייה בחוות נטושות היושבות על רקע הפיורד וכמה מפלים מדהימים, ביניהם מפלי שבע האחיות (De Syv Søstrene). האגדה מספרת ששבע האחיות רצות ורוקדות במורד ההר, בעוד מעבר למים, המחזר מפלרטט איתן. מפלי שבע האחיות מורכבים משבעה נחלים נפרדים, כשהמפלים הגבוהים ביותר מ-250 מטרים מעל הפיורד.

2. Sognefjord (פיורד סוגן) – מלך הפיורדים. זהו הפיורד הגדול ביותר בנורבגיה וגם הארוך והעמוק ביותר. אורכו 205 קילומטרים לתוך עומק היבשה, רוחבו 6 קילומטרים ועומקו עד 1,308 מטרים. הכינוי שלו, “מלך הפיורדים”, הוא אולי קצת מתנשא, אבל מעביר את המסר.

Sognefjord (פיורד סוגן) הוא לא רק הפיורד הארוך ביותר בנורבגיה, הוא השני באורכו בעולם. אז אם הגודל קובע, לא תרצו להחמיץ את המחזה הפנטסטי הזה. בזכות המרחב העצום שלו, הפיורד יכול להציע מגוון ייחודי באמת של נופים, מההרים הגבוהים ביותר ועד לאדמות החקלאיות הירוקות ביותר. ובקצהו ממש נמצא Jostedalsbreen (קרחון יוסטדאל), הקרחון הגדול ביותר ביבשת אירופה. לפיורד יש שלוחות קטנות יותר כמו Aurlandsfjord (פיורד אורלנד) ו- Nærøyfjord (הפיורד הצר – נרייפיורד) המסתעפות צפונה ודרומה.

קרוז לנורבגיה

3. Aurlandsfjord (פיורד אורלנד) ו- Nærøyfjord (הפיורד הצר) הפיורדים התאומים הללו הם זרועותיו של Sognefjord (פיורד סוגן) העצום. השלוחה המזרחית, Aurlandsfjord (פיורד אורלנד), מגיעה לסיומה בכפר Flåm (פלום), המפורסם בשל מסילת הרכבת התלולה שלו. שייט בפיורד של השלוחה המערבית, Nærøyfjord (הפיורד הצר), שמסתיים בכפר Gudvangen (גודוונגן), נחשב לשייט באחד הפיורדים היפים בנורבגיה. אין זה פלא שהוא נמצא ברשימת המורשת העולמית של אונסק”ו, יחד עם גיירנגרפיורד! הפיורד קטן למדי, אורכו 18 קילומטרים בלבד וצר עד 500 מטר בנקודות מסוימות. למרות גודלו, הפיורד הוא מקום אידיאלי לשוט בו כדי לראות את נוף הפיורד הקלאסי. ההרים הגבוהים משני הצדדים – עד 1,700 מטר גובה – יוצרים גלויה יפה להפליא.

מכיוון שהכפרים מחוברים ישירות על ידי ה-Gudvangetunnelen (מנהרת גודוונגן), ניתן לנסוע בין השניים תוך 20-30 דקות בלבד. ביקור בפיורדים הללו הוא ההזדמנות המושלמת לשייט נופי בין Gudvangen (גןדוונגן) ו- Flåm (פלום)

4. Hardangerfjord (פיורד הרדאנגר) – הפיורד השני באורכו של נורבגיה באורך 179 קילומטרים, מתחיל מהאוקיינוס האטלנטי וזורם לאורך Hardangervidda (רמת הארדאנגר). זהו גם אחד מאזורי הדיג החקלאיים הגדולים בעולם, המתמקד במיוחד בסלמון ובפורל. הפיורד מפורסם בעיקר בזכות מסלולי הליכה. ניתן לציין את Trolltunga, לשון הטרול, תצורת סלע אדירה השוכנת בגובה 1100 מטרים מעל פני הים ואת מפל Steinsdalsfossen (מפל שטיינדאל) שניתן לטייל מאחוריו. זהו הפיורד שהתחיל הכל! בשנת 1875 תומס קוק החל להריץ סיורים מלונדון להרדנגרפיורד, וחיזק את תנופת התיירות החדשה של נורבגיה ואת המיתולוגיה של הפיורדים המדהימים של המדינה.

5. Lysefjord (פיורד ליסה) – פיורד צר באורך כ-40 קילומטרים הממוקם מזרחית לסטוונגר. זהו אחד מ-13 האזורים בנורבגיה שקיבלו את התואר יעד בר קיימא, מה שהופך אותו לאידיאלי עבור מטיילים שמודעים לסביבה. Lysefjord הוא גם יעד פופולרי לטיולים רגליים, ביתם של שבילים ונקודות תצפית רבות כגון Preikestolen, צוק הדרשן, רמה הררית מרובעת המציעה נופים מדהימים של מי הפיורד למרגלותיו. למרות שזה לא נחשב כמסלול טיול מסורתי, גרם מדרגות העץ ב- Flørli (פלורלי), שיש לו 4,444 מדרגות והוא גרם מדרגות העץ הארוך ביותר בעולם, מהווה דרך נפלאה לחקור את האזור וליהנות מנופים מסחררים.

שייט לפיורדים

קרוז לפיורדים – הדרך המושלמת לבקר בפלא הטבע 

אין ספק שהדרך הטובה ביותר להתרשם מנופים מפעימים אלו היא בקרוז על אוניית תענוגות מפנקת. האם תוכלו לדמיין עצמכם עומדים על הסיפון של אוניית התענוגות, מתבוננים בטורקיז הבוהק של מימיו של הפיורד ומשני צידיו של הפיורד משתפלים מצוקי גרניט עצומים, עטורים בחלקם בירוק, שפע מפלים שוצפים מפסגותיהם, המנוקדות בשלוגיות מבהיקות בלבן, ובאופק קצהו של קרחון? החוויה של  השייט לפיורדים בנורבגיה היא התפעמות משולבת ברוגע. הרוגע של ארץ שבורכה בנופים מרהיבים, מהיפים בעולם, וחיה בהרמוניה עם הטבע.

קרוז מאורגן לפיורדים בנורבגיה מקרב את המטיילים לנופים דרמטיים אלה הכי קרוב שניתן: אניית התענוגות מנווטת לאורך החופים המפורצים ומנוקדי האיים, אל לב ליבה של ארץ הפיורדים. הקרוז בנורבגיה עוגן בנמלים שמאפשרים סיורי חוף עשירי תצפיות, שבהם אין העין שבעה מן היופי הקסום, וכל זאת ללא הנסיעות הארוכות בדרכים ההרריות המפותלות.


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ