מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות

צרו עימנו קשר


שייט על הדנובה – מאמר: וואלס על הדנובה

עשר מדינות, ארבע ערי בירה, נוף בלתי נשכח, תרבות והיסטוריה וגם אוכל משובח – נהר הדנובה המפואר הוא יעד נחשק לטיולי שיט נפלאים

“על שפת הדנובה הכחולה היפהפיה”, כך נקראת יצירתו המופלאה של יוהאן שטראוס מ-1866, הוואלס הידוע בהיסטוריה, שמהלל את יופייה של העיר וינה, שבה זורם הנהר. לא רק שטראוס, אמנים רבים שאבו השראה מהדנובה והפכו אותו למרכז יצירתם. הנהר, השני באורכו באירופה, יוצא לדרך באזור היער השחור בגרמניה ומסתיים ברומניה, חוצה עשר מדינות וארבע ערי בירה קדומות. מימיו משמשים מקור חיים לתושבי היישובים שסמוכים אליו, וגם מקור פרנסה הודות לתיירות ולמסחר שמתבצעים לאורכו.

כיום אלו ספינות תיירים מפוארות ששטות לאיטן במורד הדנובה, על סיפונן מטיילים שגומעים את המראות; אולם משחר ההיסטוריה היה הנהר אמצעי לתעבורה צבאית, כשבתוואי השטח שלו עברו הרומים, הגותים, ההונים, הסלאבים, הצלבנים ואפילו הע’ותמאנים, חדורי רוח קרב ושאיפות השתלטות נרחבות. אולם ימים אלו פסו מהעולם, וטוב שכך, אחרת לא היינו זוכים לטעום מיופיו של הדנובה.

מרבית טיולי השיט בנהר מתחילים בעיר פסאו הגרמנית, שנושאת את השם “עיר שלושת הנהרות”, משום שהיא מהווה את מקום המפגש של הדנובה, האין והאילז. זוהי עיר עתיקה שהודות להוד ולהדר שבה זכתה גם לכינוי “מלכה בארוקית יפהפיה”. אבל אם יש מדינה שהקמתה כרוכה בקשרים עבותים עם הנהר, הרי זו הונגריה שבירתה הקדומה – אשטרגום – נוסדה סמוך לברך הדנובה. במאות הקדומות הייתה העיר המרכז הפוליטי, הכלכלי והדתי של המדינה, עד שבאמצע המאה ה-13 העביר המלך בלה הרביעי את מקום מושבו לבודה, אף היא על הדנובה. בשנת 1873 חוברו בודה ופשט, ששכנו בין שני עברי הדנובה, ויצרו את בודפשט, עיר הבירה של הונגריה.

שמונה גשרים מחברים בין חלקי העיר, יפה מכולם הוא גשר השלשלאות, גשר האבן הראשון שעליו ניצבים ארבעה אריות. לאורך הנהר נבנו חלק מבנייני הציבור המרשימים של העיר, בהם בניין הפרלמנט, וגם מלונות, מסעדות ובתי קפה.

בודפשט, בלגרד, וינה וברטיסלבה הן ארבע ערי הבירה שאותם חוצה הנהר בדרכו. גם ברטיסלבה, בירת סלובקיה, נוסדה במיקומה במערב המדינה הודות לנהר. מאחר וסלובקיה לא נהנית ממוצא אל הים, הדנובה הוא העורק הימי היחיד שמחבר אותה אל הים השחור, ולפיכך שימש נתיב תחבורה שסייע בהתפתחותה ובשגשוגה הכלכלי והחברתי.

שישים קילומטרים מפרידים בין ברטיסלבה לוינה, בירת אוסטריה, ובשל המרחק הקצר, יחסית, ניתן לראות מפאתי וינה את טירת ברטיסלבה המפוארת והעצומה בגודלה. מרכז וינה, עירו של שטראוס ומקום משכנם של גדולי המוזיקאים הקלאסיים. נושק לאחת מתעלות הדנובה. בעיבורו נמצא הארמון הקיסרי, התיאטרון הלאומי, בניין האופרה, ארמון בלוודרה שהפך לגלריה לאומנות, בניין הפרלמנט וגם את קתדרלת סן שטפן, שנבנתה במאה ה-13 כסימבול לרוח החופש ששרתה על העיר.

יש מי שטוען בלהט כי את הנופים המרהיבים של הדנובה נמצא באוסטריה, שם זורם הנהר בין מנזרים, ערים מימי הבינים, טירות עתיקות, יערות עבותים ומדרונות דשא ירוקים. בצפון המדינה שוכן חבל אוסטריה עילית, שנחצה על ידי הדנובה. לינץ, בירת החבל והעיר השלישית בגודלה במדינה, מציעה ארכיטקטורה נפלאה, שבאה לידי ביטוי בשיא הדרה בקתדרלה המקומית. לא רחוק מכאן נמצא מנזר סנט פלוריאן, שיש האמורים שהוא המייצג הטוב ביותר של נופי הדנובה באוסטריה. חבל אוסטריה תחתית מתאפיין בכרמים מוריקים, כפרים עתיקים ובשרידי מבצרים ושיאו: העיירה מלק והמנזר הבנדיקטי, ששוכן על צוק מעל הדנובה ובשל גודלו נראה למרחקים.

טיול לאורכה של הדנובה נחשב בעבר למשימה מאתגרת, שכוללת נסיעות ארוכות בכבישים בין-יבשתיים וויתור כואב על אתרים רבים, מפאת חוסר זמן. כשטיולי השיט נכנסו לתמונה הבינו כולם שזו הדרך הנכונה לגלות את נפלאות הנהר.

השיט מתבצע בספינות מפוארות, בדרגת תיירות של חמישה כוכבים ובפנסיון מלא. השיוט שקט ואיטי ואין חשש לגלים או סערות שעלולות לפגום בהנאה השלמה. מדי יום עוגנת הספינה ביעד אחר וממנו יוצאים טיולים מודרכים עם מדריכים מקצועיים דוברי עברית, לאתרים המרכזיים באזור.

כדאי גם לבדוק:


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ