מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות


איסלנד, ארץ הרי הגעש

 ב-19 במרץ, 2021, התפרץ הר הגעש פאגְרדאלסְפִיאטל שבדרום מערב האי איסלנד. ההתפרצות הוולקנית התרחשה קרוב לעיירה גרינדוויק הנושקת ללגונה הכחולה. עוצמתה לא הייתה רבה ובעיקר לא הייתה הרסנית. ההתפרצות יצרה שדה בזלת חמה ומעשנת שנוצרה מלאבה שהתפרצה מהר הגעש.

התפרצות זו יצרה אטרקציה תיירותית אחת מיני רבות הקיימות באי המיוחד הזה, כך שכל מי שמגיע לטיול מאורגן באיסלנד ויוצא משדה התעופה, נחשף לשדה לבה מרהיב המשתרע עד לאופק. התפרצות זו אמנם מושכת מבקרים רבים למדינת האי היפיפייה והמיוחדת הזו, אך בעבר הרחוק התפרצויות הרי געש, היו בעלי השפעה הרסנית יותר, כאשר הר הגעש המכוסה בקרחון התפרץ ויצר שיטפון קרחוני אדיר מימדים, שהרס והמיט הרס וחורבן, או לחילופין יצר מישור חולות כפי שניתן לראות באזור הפארק לאומי סקאפטאפל.

איסלנד היא ארץ בתולית, ריקה מאדם ומשופעת בתופעות טבע ייחודיות, טיול לאיסלנד, האי הגעשי, הוא טיול אשר גורם ללב המשתתפים בו לפעום חזק. המראות מהדהדים בראש, גם הרבה לאחר שהטיול הסתיים והמטיילים חזרו לביתם. זהו טיול טבע ייחודי אל ממלכת הרי הגעש, המפלים השוצפים, הגייזרים ואל עוד שלל תופעות וולקניות מיוחדות. באיסלנד, קיימים מעל 100 הרי געש הנחשבים פעילים כשחלקם הם סדקים באדמה משם יוצאת מאגמה (בצק ביוונית). האי חווה התפרצויות הרסניות מאוד בשנים עברו כאלו שהובילו אף לבצורת ורעב גם במדינות אירופה. חלק מהרי הגעש נולדו במהלך 1000 השנים האחרונות וחלק נולדו במאה ה-20, כמו באיי ווסטמן למשל. למגיעים לטייל באיסלנד ממתינה חוויה עוצמתית הכוללת את תוצרי הגיאולוגיה שנותרו באיסלנד, בהם גם הרי הגעש החדשים יחד עם היסטוריה עתיקה של האומה האיסלנדית שהתהוותה מראשיתה לצד הטבע.

 קצת על איסלנד

האי הגעשי נולד מתוך הים לפני כ- 16-18 מיליוני שנים הוא יושב לראשונה על ידי בני האדם בשנת 874 לספירה תחת ידו של אינגולפור אהרנסון, ויקינג שגורש מנורבגיה וחיפש מקום לחיות עם משפחתו. ישנן עדויות כי נזירים איריים התגוררו באיסלנד באזור של איי ווסטמן בשנת 869 כשמצאו מקום מושלם להתבודדות וחיים שקטים.

 איסלנד הינה נקודה “חמה”, אקטיבית מאוד מבחינת גיאולוגית, המושפעת משני לוחות טקטוניים הנעים האחד לצד השני: הלוח האירו אסיאתי והלוח הצפון אמריקאי. תנועת הלוחות נקראת גם תנועת פתיחה, תנועת התרחקות לוח מלוח, כך ששטחה של איסלנד גדל כול שנה ב-2.5 ס”מ.

יש בה הכול: קרחונים רחבים על כול שלוחותיהם, גייזרים, קיטור הבוקע מהאדמה בלחץ אדיר, מפלי מים שמקבלים את מימיהם מהנהרות הקרחוניים, פיורדים מחורצים, מדבר, מישורים,

צוקים אדירים, המוני עופות מים, מעט בעלי חיים, מעיינות תרמיים ההופכים למרחצאות תרמיים ברובם ואיך לא, הרי געש שהאחרון התפרץ  בשנת 2021.

האי מחולק לשמונה מחוזות ובכול אזור למעט הפיורדים המזרחיים והמערביים ניתן להגיע להרי הגעש. באזורים אשר הם קדומים יותר מבחינה גאולוגית וגם רחוקים פיזית מהרכס המרכז אטלנטי החוצה את המדינה, אין הרי געש וכמעט ואין מרחצאות תרמיים. למבקרים באיסלנד, מומלץ מאוד לבקר בהרי הגעש השונים וגם במכתשים שנותרו לאחר קריסתם, אשר בחלק אוצרים אגמי מים בגוונים של טורקיז, תכלת וירוק וחלקם אף ללא מים.

מתעניינים בהרי הגעש של איסלנד? לפניכם רשימה של הרי הגעש מהיפים במדינה המומלצים לביקור במהלך הטיול:

הר הגעש פאגְרדאלסְפִיאטל (Fagradalsfjall) דרום מערב האי, חצי האי רייקאנס

זהו הר געש אשר הגעה אליו מצריכה הליכה אל ההר. תוך כדי ההליכה ניתן לראות את שדה הלבה החדש שנוצר ולהרגיש ככל שמתקרבים אל ההר, את החום היוצא מהאדמה כאשר לעיתים ניתן גם לראות אדים היוצאים מהלבה אשר טרם הספיקה להתקרר. החוויה עוצמתית במיוחד ככל שמתקרבים ללוע הר הגעש. חשוב לציין, כי לא ניתן להגיע עד ללוע עצמו ,מכיוון שההתפרצות עדיין לא תמה וחלק מהוולקנולוגים האיסלנדיים טוענים שההר מצוי בתרדמת ואינו כבוי לחלוטין.

 הר געש קטלה (Katla), דרום איסלנד

גובהו של הר געש זה הינו 1512 מטרים, הנמצאים מתחת לקרחון מירדלסיוקטל. זהו אחד מהרי הגעש  הקטלניים וההרסניים ביותר באי. הדרך המיטבית לתור את צפונותיו היא באמצעות מסע אופנועי השלג  אשר נעשה על גבי קרחון מירדסליוקטל כשההר נמצא מתחת לרוכבים. ההר נקרא על שמה של קטלה שהייתה חוואית בעלת מכנסי קסם, מכנסיים אלו העניקו לה אפשרות ריצה מהירה מאוד בשעת סכנה, ערב אחד הגיעה לחדרה וגילתה שמכנסי הקסם שלה נעלמו, חיפשה אותם בכול מקום וכשיצאה לחצר ראתה את אחד האיכרים לובש אותם. מיהרה קטלה, לקחה סכין, ערפה את ראשו של הבחור וחטפה את המכנסיים ונסה מהמקום. כשחיפשו אחריה, לא מצאוה מכיוון שהתחבאה מתחת לקרחון מירדלסיוקטל. השמועה מספרת כי עד היום קטלה נמצאת שם.

הר געש קראפלה (Krafla), צפון מזרח איסלנד

להר הגעש היפיפה הזה, ניתן להגיע במהלך הטיול באיסלנד, לאחר שעוברים את המפעל הגיאותרמי בשם “קראפלה” ומעפילים לראשו של ההר. הוא מתנשא לגובה 818 מטרים כאשר בקצהו מגיעים ללוע בשם ויטי, (באיסלנדית ויטי הוא מכתש) עם מים ירוקים מלאי מינרליים. בהיסטוריית ההתפרצויות שלו במהלך המאה ה- 18 ובמהלך שנות השמונים, הוא גרם לשריפות גדולות באגם מיוואטן ועד היום ניתן את השפעות השריפות למרות היותן עתיקות וותיקות.

הר געש/קרחון אייאפיאטליוקטל (Eyjafjallajokull), דרום איסלנד

זהו הר געש  מכוסה קרחון המזין במימיו הקרחוניים את מפלי סליאלנדספוס וסקוגפוס אשר התפרסם בסוף מרץ  2010  בשל ההתפרצות האדירה שיצאה ממנו. גובהו 1651 מטרים ופירוש שמו, אי-הר-קרחון. את כיפת הקרח שלו ניתן לראות בנסיעה על כביש 1 דרומה. כשהחל להתפרץ, רוח נשאה את האפר הוולקני לכיוון מזרח, לאירופה, מה שגרם לתנועת המטוסים להיעצר בכול אירופה במשך שבועיים.

הר געש הקלה (Hekla), דרום מרכז איסלנד

הר געש זה המכונה גם השער לגיהינום, או הגלימה (של הכומר) בעיקר בגלל הענן שמכסה אותו. זהו הר געש פעיל במיוחד וגובהו 1491 מטרים. הוא חלק מרכס געשי  באורך של 40 ק”מ ומה שמאפיין אותו הוא הסדק בהר ולא מכתש כפי שקיים ברוב הרי הגעש. הלבה יצאה מתוך סדק באדמה, שאורכו 5 ק”מ ונשפכה בכמויות כה רבות שכיום מומחים מתארכים את שדות הלבה שסביבו דרך ההתפרצות הגדולה משנת 1104, התפרצות הרסנית ביותר שגבתה חיי אנשים ובעלי חיים. את ההר הזה ניתן לראות בנסיעה למדבר לכיוון לנדמנלאוגר המכונה גם בריכות העם. ההר נראה מכול מקום בכניסה למדבר על כביש 26 וכביש F26 החוצה את המדבר עד אזור אגן מיוואטן בצפון האי.

האבולוציה של האי ממשיכה עד עצם היום באמצעות אותם התהליכים שיצרו אותו. יש כ- 200 הרי געש במדינה בת 366,000 תושבים בשטח של 103,000 קמ”ר.

“גאוגרפיקל”, המותג הגאוגרפי מבית בשביל הזהב, מציע מגוון מסלולים ותאריכים לטיול מאורגן באיסלנד. טיולינו מלווים על ידי מיטב מדריכים המומחים ליעד.

אנו מציעים טיולים גאוגרפיים מקיפים ומעמיקים בטיסות ישירות לאיסלנד, ” אי של קרח ואש”, חוויה מפעימה וייחודית.


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ